Yang selalu jengok

Wednesday, November 24, 2010

Tutup Kepala


Ada cerita tentang 2 tentera yang sedang mengintai perempuan2 orang asli tengah mandi tanpa berpakaian di sungai. Setiap kali seorang sudah habis mandi, mereka akan naik ke darat dan menutup kepala keseluruhannya. Bahagian tubuh lain tidak ditutup.

Tentera yang mengintai terus menikmati pemandangan yang memberahikan. Tetapi salah seorang tidak puas hati apabila sampai ke 3 orang perempuan asli masih menutup muka tapi tidak menutup tubuh. Lalu dia menerpa ke sungai apabila perempuan asli yang akhir ingin keluar dari sungai. Muka masih ditutup dan berlari terus ke tempat tinggal mereka.

Tentera itu mengejar dan bertanya terus kepada perempuan asli itu. "Kenapa tutup muka ni"......Perempuan yang tidak berpakaian dan bertutup muka lalu menjawab "Muka je lain, bawah semua sama....kalau orang nampak kami malu". 

Begitulah gambar di dalam akhbar bila penjahat dibawa ke mahkamah, kena tangkap dengan majlis perbandaran dan sebagainya. Asal salah dan dibawa ke mahkamah maka penutupan muka terpaksa dibuat.  Tutup dengan baju, surat khabar atau apa sahaja yang boleh. Banyak kita belajar dengan orang asli.

No comments:

Post a Comment