Yang selalu jengok

Saturday, June 4, 2016

Jalan2 di Pekanbaru

Aku dan keluarga bercuti ke Pekanbaru dari 27/5 /16 sehingga 30/5/16.  4 Hari 3 malam tidur di Grand Central Pekanbaru.  Setiba kami di sana sekitar pukul 10.45 pagi waktu sana di Airport Sultan Syariff Kasim II Pekanbaru, kami terus bergerak ke hotel.  Duduk di dalam kapal terbang Airasia hanya sekitar 30 minit, kapal terbang sudah mendarat. Pekanbaru ini.  Dahulunya Pekanbaru dikenali sebagai Pekanbaru Kota Bertuah terpaksa ditukar kepada Pekanbaru Bandar Riau Madani kerana diberitahu bahawa selalu banjir maka namanya ditukar.

Pandangan hotel dari seberang jalan
Hari pertama kami sampai ke hotel Grand Central, kami terus pergi ke SKA Mall yang diberitahu bahawa ini adalah mall yang terbesar di Pekanbaru.  Berjalan2 seperti di Sunway Pyramid dan disitulah kami makan dan anak2 dibiarkan bersantai di taman tema untuk bermain.  Hari sudah malam dan kami terus kembali ke hotel untuk tidur.

Makan pertama di SKA Mall


Hari ke2 bermula dengan bersarapan di hotel.  Kos untuk seorang bersarapan adalah RP65,000 atau RM20.  Sarapan telah aku gabungkan ketika menempah hotel menerusi talian tempoh hari.  Selepas sarapan, kami mandi dikolam renang yang berada di tingkat 7.  Sebelum terlupa, kami tidur di tingkat 3  di bilik 336. Hanya aku dan anak2 yang mandi.  Isteri tidak menyinggah untuk mandi dan selalunya begitulah kerana aku sendiri tidak menggalak isteri untuk mandi di kolam renang di mana2 hotel.
Breakfast dulu sebelum mandi

Kolam untuk anak2 kecil

Selepas dari mandi itu, jam sekitar 9, kami turun sekeluarga ke lobi hotel dan meminta dihantar ke Pasar Bawah Pekanbaru. Di hotel ini, jika kenderaan hotel ada, pelanggan boleh dihantar sekitar bandar tanpa di caj. Pergi ke pasar bawah seperti jadual wajib pada sesiapa yang datang ke Pekanbaru. Pasar Bawah seperti di Bandung atau Jakarta dimana tempat membeli belah untuk telekung, langsir, T Shirt, jeans dan berbagai2 yang mahu dicari di Indonesia.

Kami sampai ke Pasar Bawah dalam keadaan yang sibuk.  Jalan yang tersekat dan suasana di pasar bawah yang terlalu padat sebenarnya tidak sesuai untuk anak2.  Kami membeli belah sehingga waktu tengahari dan perut sudah lapar.  Seorang pekedai memberitahu supaya kami makan di kawasan Pasar Bawah iaitu restoran nasi padang yang beroperasi setentang dengan Pasar Bawah.  Kulineri bagi aku adalah sesuatu yang perlu dipenuhi.  Aku memang pemilih dan yang pasti aku mahukan yang sedap2.

Pasar Bawah
Sebenarnya selain dari Pasar Bawah terdapat juga jualan2 seperti pasar bawah dimana ketika aku google diberitahu lebih murah iaitu di Pasar Ramayana. Ketika kami ke Pasar Bawah, pemandu hotel juga menunjukkan kedudukan pasar Ramayana yang baru 4 bulan terbakar dan penjual2 barangan berada disekitar bangunan yang terbakar untuk menjual.  Suasana agak panas dan kurang pelanggan yang datang ke pasar Ramayana disebabkan keadaan begitu.  Selesai membeli belah di Pasar Bawah dan makan nasi padang, kami bergerak terus ke Hotel untuk berehat.

Viz Cake - jual roti Durian

Di petang itu, aku berseorangan bergerak jalan perlahan2 di luar hotel dan nampak gerai durian seperti yang ada di Malaysia. Di Pekanbaru, durian tidak pernah tidak ada.  Durian seperti tidak bermusim di sana. Disebabkan itu, beberapa kedai kek mengambil inisiatif untuk menjual barangan berasaskan durian. Kita akan berjumpa dengan durian crepe, kek durian, roti durian dan bermacam oleh2 dari Pekanbaru berasaskan durian.  Aku menyeberang kehadapan dari Hotel.  Hotel ini berada di Jalan Sudirman iaitu salah satu jalan yang agak popular dengan kawasan durian.  Aku memilih untuk makan durian Pondok Durian Ayah. Mungkin kerana ia paling hampir dengan hotel.  Aku suruh penjual durian memilih yang terbaik dan mahu makan di situ juga.  Memang terbaik dan aku menyuruh dia membuka sebijik lagi.  Total kos durian pada petang itu adalah RP150,000 atau RM46. Harga durian agak mahal dan seperti di Malaysia pada masa sekarang.

Makan Durian di sini
Ini durian pilihan aku
Kedai oleh2 durian sebelah hotel

Selepas itu aku bersama anak2 pergi ke kolam renang lagi.  Bagi anak2 hiburan yang seperti ini adalah wajib ada kerana jika pergi hotel bermakna ada kolam renang dan boleh berenang.  Setelah sejam beremdam, kami sekeluarga sekali lagi keluar ke mall.  Sebenarnya tiada apa yang boleh dilawati di Pekanbaru selain membeli belah.  Ada Masjid Agung untuk dilawati, perpustakaan yang besar dan Istana Riau yang memerlukan kenderaan lebih dari 3 jam.  Lalu aktiviti paling bagus di Pekanbaru adalah makan kerana kulineri di Pekanbaru memang sedap - masakan Padang, Minang, Melayu dan Jawa.

Hari ke 3 pula, isteri masih mahu membeli belah.  Kami sekeluarga pergi ke Pasar Ramayana yang telah terbakar.  Kedai2 disekeliling masih boleh dilawati dan selepas itu kami bergerak ke satu mall lagi iaitu Ciputra Mall yang berdekatan di Pasar Bawah.  Sekitar 2 jam berjalan, anak2 sudah penat dan mahu kembali ke hotel.  Kami merancang untuk keluar makan di salah satu kedai makan utama di Pekanbaru iaitu Pondok Gurih atau Pondok Patin HM Yunus.  Kedua2 tempat ini memang didambakan sehingga urusan rasmi apabila Menteri datang kedua2 tempat ini akan menjadi pilihan.

Pondok Gurih

Kami menaiki teksi untuk ke Pondok Patin HM Yunus tetapi restoran ini telah ditutup awal kerana menurut pemandu teksi ada satu keramaian dibuat pada tengahari tadi.  Kami bergegas pula ke Pondok Gurih.  Bila sampai, seorang lelaki berpakaian Melayu terus memalu gong menandakan ada tetamu yang datang.  Kami bersila untuk makan pada malam itu.  Hidangan kami - udang tepung, ikan gerumi bakar, baung masak asam dan beberapa makanan yang aku tak ingat.  Harga sekitar RM65.  Makanan sedap dan menyelerakan.

Dan malam itu berakhir di hotel dengan tenang. Esok 30/5/16 kami akan bergerak ke KLIA2 dan balik ke rumah.  Kami betul2 berehat kali ini dengan dipenuhi keseronokan anak2 dan makan yang sedap.






1 comment:

  1. Assalamualaikum…
    Kami menawarkan pelbagai pakej menarik ke Medan, Pekanbaru,Aceh,Padang Bukittinggi dan lain2 destinasi popular untuk anda.Semua urusan kami lakukan.Dari urusan tiket kapalterbang,hotel,transport,makan dan pemandu pelancong semua kami sediakan untuk anda.Untuk group yang besar di alu alukan.Harga menarik menanti anda.
    Tak perlu bersusah payah menguruskan group anda.Berikan senarai nama peserta dan tarikh perjalanan dan semua kami uruskan.Urusan di lakukan di Malaysia.Mudah dan selamat.Temujanji untuk urusan group yang besar juga boleh diatur.Semua urusan di lakukan di Malaysia sahaja.Minima berdua sahaja pun boleh!! JAMINAN KEPUASAN UNTUK ANDA!!!
    Hubungi saya di talian 0126665436 atau lihat di blog saya untuk maklumat lanjut.Banyak maklumat berguna untuk panduan anda.
    http://freelancetour.blogspot.com

    ReplyDelete