Yang selalu jengok

Wednesday, March 16, 2016

Perjalanan Ke Songkhla, Thailand 11/3/2016


Hari Jumaat adalah hari kerja dan aku akan memulakan perjalanan ke Songhkla, Thailand pada malam itu juga 11/3/2016.  Selepas Isyak dan anak2 sudah bersedia, kami bergerak untuk pergi makan dan perjalanan pun bermula sekitar jam 10.30 malam.  Dari Taman Bukit Subang kami melalui jalan dalam ke Sungai Buluh Hospital dan terus masuk PLUS untuk ke utara.  Perjalanan bermula masa ini adalah cadangan aku untuk memastikan kami sampai ke sempadan pagi dan tidak berebut2 untuk masuk ke Thailand.

Di kepala aku, perjalanan mengikut GPS sekitar 6.5 jam untuk ke sempadan akan diraikan dengan cukup rehat jika aku penat.  Siang bekerja dan malam memandu pasti mengundang letih yang amat sangat.  Perjalanan lancar sehingga ke Tapah sekitar 11.45 malam.  Kenderaan yang banyak menuju ke utara pada waktu2 malam pekat begini seperti menuju tempat yang sama.  Aku masih segar dan terus memandu dengan cara aku mengikut undang2 iaitu 110 km.

Aku berhenti di R&R Sungai Perak sekitar 12.45 tengah malam.  Mata sudah mula layu dan keletihan yang amat sangat.  Aku terus berhenti dan tidur seketika.  Rasa2 lama terbaring aku terjaga dan terus bergerak.  Jam menunjukkan waktu sekitar 1.15 am.  Aku hanya terlelap sekitar 20 minit.   

Aku memberitahu isteri bahawa aku akan berhenti di Taiping Utara untuk berehat sebentar lagi. Sesampai di R&R Taiping Utara, kenderaan yang banyak hanya membenarkan aku ke tandas dan mencuci muka.  Aku beli teh tarik bungkus ikat tepi untuk  melayan aku terus bergerak. Waktu sudah melepasi pukul 1 pagi.  Aku terus bergerak perlahan dan letih sudah terbela.

Perjalanan untuk ke utara sangat menyeronokkan kerana terdapat banyak R&R dan setiap perhentian ini kita boleh minum dan berehat kecuali apabila hari cuti atau keramaian kerana kenderaan banyak dan kadang2 pakir pun susah untuk kita dapat.  Perjalanan itu diteruskan sehingga dalam hati aku untuk terus ke sempadan.  

Melempasi masuk Kedah, waktu sudah menunjukkan sekitar 3.45 pagi. Aku menggerakkan isteri dan memberitahu bahawa kita akan berhenti bersolat Suboh nanti di Gurun iaitu perhentian akhir sebelum ke Bukit Kayu Hitam - sempadan Malaysia Thailand. Sesampai ke Gurun, waktu sudah pukul 5.30 am dan Suboh akan masuk sekitar 6.06 pagi nanti.  Melihat kenderaan yang penuh dengan kereta dan bas aku menukar fikiran dan memberitahu isteri bahawa Suboh masih ada 30 minit dan mungkin masa ini membolehkan kita sampai ke akhir PLUS.  Perjalanan diteruskan dan tiba2 aku masuk ke Alor Star Utara melihat azan Suboh sudah berkumandang dalam radio.

Masuk sahaja kami ke Alor Setar Utara, masjid adalah tumpuan kami pada waktu itu.  Masjid Al Bukhary yang berdekatan menjadi singgahan kami waktu suboh itu.  Ketika hendak masuk masjid Al Bukhary juga menerima tetamu berkenderaan yang penuh iaitu kumpulan Wish Club (kenderaan Toyota Wish).  Ada 43 Toyota Wish juga akan masuk ke Thailand pada pagi yang sama nanti.  Setelah solat suboh berjemaah dengan orang2 Alor Setar, aku bergegas turun dan menyuruh isteri untuk bersolat pula.  Anak2 kecil masih tidur tanpa ketahui mereka di mana.

Aku membuka mulut menegur kumpulan Toyota Wish. "Assalamualaikum.  Korang nak masuk Thailand ke?" Aku bertanya. "Ye, Kami masuk melalui Durian Burung, tempat tu tak banyak orang. Tak melalui Bukit Kayu Hitam.  Ada 2 group lagi selain kami ni,  VellFire dan Proton Inspira" Perbualan aku ini membuat aku terfikir untuk mengubah haluan mengikut mereka.  Selepas isteri solat Suboh, aku memberitahu untuk ke arah sama ke Durian Burung.

Sebelum bergerak, aku masih cuba2 mendapat maklumat tentang sempadan yang aku aku tidak tahu ini.  Apa nama bandar di sebelah Thailand nanti, berapa jauh ke Hat Yai atau bagaimana untuk ke Songkhla.  Kebanyakan yang aku tanya juga seperti aku, pertama kali ikut rombongan atau pertama kali melalui jalan itu.  Seorang memperkenalkan aku dengan ketua mereka dan dia memberitahu bahawa cari jalan ke Kota Putra dan imigresen untuk ke Thailand.  Ia akan menjumpai Songkhla dulu sebelum Hat Yai.  Sebelum bergerak, rombongan besar itu bersarapan dan tanpa diduga mereka juga menghulur nasi lemak dan air kepada aku sekeluarga.  Terimakasih banyak2.

sudah nampak tanda
Hati sudah tenang dan aku terus bertekad mengubah haluan.  Dari masjid Al Bukhary, aku bergerak ke Kuala Nerang dan Durian Burung.  Hari sudah siang dan perjalanan hanya sekitar sejam atau 53 km dari masjid tersebut. Sesampai kami ke sempadan yang satu ini, kami lihat pagar sudah terbuka dan diberitahu bahawa sempadan itu dibuka sekitar jam 7 pagi dan ditutup pada 7 malam.  Aku terus masuk beratur untuk kenderaan dan menunjukkan passport Malaysia kami sekeluarga. Tanpa soalan, pegawai Imigresen melihat passport dan membenarkan kami meneruskan perjalanan.  

Ban Prakop Border

Kami sudah masuk ke sempadan tapi belum melalui imigresen Thailand.  Kawasan seperti baru dengan tempat pakir yang luas dan aku terus bergerak ke tempat pondok Imigresen dan beratur di belakang kenderaan lain.  Aku keluar dan berjumpa dengan pegawai Imigresen Thailand.  Dia suruh aku isi borang perjalanan dan mengambil borang untuk masuk kenderaan.  Aku bawa borang kepada isteri dan menyuruh dia tolong mengisi borang tersebut.  Aku sebenarnya diarahkan untuk memakir kenderaan dahulu kerana takut2 menghalang orang lain untuk masuk.  Tapi melihatkan suasana pagi yang tidak memaksa, aku terus tidak bergerak tapi mempercepatkan mengisi borang perjalanan.  

Sudah nak masuk Thailand


Setelah semua selesai dan anak2 disahkan passport, aku terus mendapatkan borang kemasukan kenderaan dalam Thailand dan tanpa ditanya, aku terus diberikan kebenaran.  Perjalanan di teruskan. Sempadan di Thailand itu bernama Ban Prakop.  Dan kalau di Bukit Kayu Hitam, sempadan Thailand mereka adalah Danok.

Dari Ban Prakop, aku akan bertemu dengan Nathawi dan terus ke Songkhla.  Ini adalah sempadan baru yang aku lalu.  Perjalanan sekitar sejam atau 62 km dari Ban Prakop untuk ke Songkhla.  Kami bercuti 4 hari 3 malam di Songkhla.  







16 comments: