Yang selalu jengok

Monday, November 4, 2013

Perjalanan ke Saigon, Vietnam

Pada 1 November 2013, aku telah berangkat ke Ho Chin Minh, Vietnam.  Bukan untuk berniaga tetapi untuk melihat tempat orang.  Tiket melalui penerbangan MAS berharga RM596 dan hotel berharga RM304 Kingston Hotel di Vietnam. Ini semua tidak dirancang kerana perjalanan paling murah masih boleh didapati melalui Airasia atau Vietnam Air.  Kalau rajin merancang dan tahu bila nak cuti perjalanan 1 jam 50 minit dari KLIA lebih murah boleh didapati.
Ben Thant Market waktu malam

1 November 2013 adalah hari Jumaat dan kapal terbang akan berlepas pada pukul 2.40 pm.  Solat Jumaat memang terlepas dan sebelum berangkat, solat jamak takdim dilakukan di KLIA.  Disebabkan menaiki pesawat MAS, perjalanan naik keretapi ke bangunan yang jauh tidak berlaku.  Masa yang awal 11 pagi berada di KLIA membolehkan kami bergerak juga ke bangunan satu lagi untuk berjalan2. 

Saigon atau nama barunya iaitu Ho Chi Minh City terletak di District 1 di dalam Vietnam.  District 1 ini adalah bandar terbesar dalam Vietnam.  Airport antarabangsa Vietnam adalah Tan Soo Nhat di Ho Chin Minh City.  Dalam masa 1 jam 50 minit kami tiba di airport tersebut.  Waktu tempatan pada masa itu 3.40 pm.  Perjalanan menjadi lebih mudah kerana teksi khas untuk ke hotel Kingston memang sudah menanti kedatangan kami ke Vietnam.
Pandangan Notre Dome Cathideral dari Daimond Plaza
Vietnam berada dalam koloni Perancis dan disebabkan itu bangunan2 lama mereka masih terlihat corak2 Perancis.  Bukan bangunan sahaja tetapi gadis2 yang sudah 6 generasi lama selepas koloni Perancis masih ada nilai2 Perancis seperti hidung mancung dan putih yang berlainan.  Apa yang selalu bermain di minda orang yang hendak pergi adalah sistem pengangkutan.  Di Vietnam, kenderaan paling popular adalah motorsikal.  Terlalu banyak dan tidak mematuhi sistem normal perjalanan.  Hon2 akan berbunyi ketika kita melintas dan susah hendak nampak mereka berlanggar sesama sendiri.
Ni tengah berhenti
Cukup sejam berjalan dengan ketakutan melintas, jiwa muda berani muncul dan aku sudah tidak takut melintas dalam keadaan motor bersimpar siur.  Apa yang ada di Vietnam ini barangan wanita Islam seperti baju kurung, telekung cantik2 dan tudung2 yang mahal di Malaysia.  Dan yang aku perasan, bila berjalan disini hampir 85% orang Malaysia yang pasti suka bershopping.  Vietnam ini dikategorikan nombor 132 paling mahal untuk diduduki kerana mahal kehidupan disini.  Salah satu kedai yang aku masuk dan bertanya sewa di Ho Chin Minh ini bagi kedai dikenakan sekitar USD2 ribu sehingga USD 10 ribu.  Banyak tu.

Duit yang dipakai terus disini adalah matawang Vietnam sendiri iaitu Vietnam Dong. USD dan duit Ringgit Malaysia.  Mungkin terlalu banyak orang Malaysia yang datang, duit RM digunakan meluas sehinggakan kalau ada duit untuk dipulangkan maka duit RM juga dipulangkan.  Hebat orang kita.
Dalam Ben Thant Market
 Dalam keadaan sekarang perjalanan ke Vietnam masih berbaloi jika pandai membawa peluang perniagaan.  Beli tudung atau telekung yang murah dan menjual di Malaysia.  Keuntungan sangat tinggi kerana produk kain2 di sana masih di terima hangat di Malaysia.

Percutian 3 hari 2 malam berakhir pada 3 November 2013 Ahad dan aku sampai ke KLIA pada pukul 10.15 pm.


No comments:

Post a Comment