Yang selalu jengok

Sunday, October 26, 2014

Sampai Ke Jeddah 10/09/2014

Bila di tanya orang tentang Haji, kami sendiri tidak ketahuan untuk bercerita. Ada rasa 1001 cerita dan 1001 malam untuk diceritakan.  10 minit atau sejam cukup? Setiap orang ada cerita berbeza untuk dikongsi.  Ada yang sedih, ada yang seronok gembira dan penuh dengan barakah perjalanan ini.

Cerita dalam perjalanan sahaja sudah membuat cerita haji ini seronok.  Dalam kapal terbang, walau pun tidak banyak benda yang kami boleh buat, tapi keseronokan sudah bermula. Melihat orang sekeliling yang berbeza dan dihati memujuk mereka ini akan bersama kita selama 45 hari. Berniat dalam hati, aku cuba untuk meluangkan masa membaca doa2 sepanjang penerbangan ini.

Kapal terbang hari itu adalah dari Saudi Arabia dan terus ke Jeddah tanpa berhenti. Perjalanan diberitahu selama 8 jam 30 minit.  Kami bergerak pada pukul 4.30 pagi dari KLIA dan akan sampai pada pukul 1.00 tengahari waktu Malaysia. Dan mengikut waktu Saudi pada waktu kami sampai adalah sekitar 8 pagi waktu tempatan.

Inilah kapal terbang SV 5215
Tidak lebih sejam dari KLIA, kapten mengumumkan waktu subuh sudah masuk. Kami sudah diajar tentang solat menghormati waktu. Kami juga sudah bersedia dengan spray semburan untuk mengambil wuduk. Solat tidak boleh ditinggalkan hatta berada di dalam kapal terbang atau kenderaan. Nabi Muhammad SAW bersolat sunat di atas unta ketika unta sedang bergerak dan nabi berhenti untuk bersolat wajib jika waktu sudah masuk. Disebabkan maslahah perjalanan kami yang jauh dan mungkin waktu solat ketika tiba nanti sudah hapus, solat ini bagi aku adalah solat wajib dan bukan solat menghormati waktu.

Aku duduk bersebelahan dengan isteri.  Kami hanya berbual tentang kerja2 haji pada permulaannya. Aku memberitahu isteri untuk membeli senashkah Al Quran di Mekah nanti untuk kita khatam di sana. Sebelah kiri aku ada sepasang suami isteri duduk dan dapatlah aku berbual cerita2 tentang persiapan untuk ke Mekah ini. Seorang pensyarah universiti di Iskandar Ipoh Perak berumur 34 tahun bersama isterinya. Dia pernah mengerjakan umrah pada tahun 2005 dahulu ketika bujang dan sekarang bersama isteri mengerjakan haji. Kami bercerita terus sehingga letih dan tidur untuk kesekian kali nya.

Makanan sudah dihidangkan dan mengikut Ustaz yang memberi ceramah pagi tadi di Kelana Jaya, hidangan makan ke 2 adalah tepat di Qarnul Manazil untuk berniat Umrah pada yang membuat Haji Tamattuk dan berniat Haji untuk sesiapa yang mahu membuat Haji Ifrad.

Rasa2 sudah beberapa kali terlena dan jaga, kami sampai di Jeddah pada pukul 8 pagi waktu tempatan. Kami diberitahu untuk tidak memikirkan tentang beg dan kami hanya perlu memastikan beg sandang dan beg yang kami pegang ini selamat bersama kami.

Sampai di Jeddah
Kami terus menaiki bas shuttle yang disediakan untuk ke terminal.  Kami akan disaring oleh pihak imigresion Saudi dan dibenarkan berada di Mekah dan Madinah untuk haji sahaja.  Bergeraklah semua orang terus ke Terminal secepat yang mungkin untuk tidak beratur lama.  Aku dan isteri mengambil sikap memberi laluan kepada yang mahu cepat dan lebih banyak bersabar.

Berada di barisan terakhir ketika pemeriksaan
Selepas 45 minit semua telah selesai dan kami di pandu berjalan ke tempat berehat di dalam lapangan terbang Jeddah itu.  Ketika berjalan, beberapa orang Arab menyambut kami, Ahlan Ahlan disebut sambil tersenyum.  Kami berada di kawasan lapang dan disitu tempat solat dan berehat menunggu bas.  Ada yang solat qada' menggantikan solat subuh tadi dan ada yang solat Dhuha meraikan waktu Dhuha di Jeddah.
Di sini tempat rehat menunggu bas
Kira2 30 minit di situ, kami diberitahu bahawa Konsol Jeddah dalam perjalanan untuk ke situ. Konsol Jeddah tiba dan dengan gembiranya dia memberitahu bahawa KT 34 ini beruntung kerana ketika ini suasana di Mekah tidak sibuk dan masa kami disaring di imigresion tadi tidak lama seperti dulu2 sekitar 2 - 3 jam.  Dia menyambut kami dengan gembira dan berdoa semoga kami berada dalam keadaan sihat dan mendapat haji yang Mabrur.

Konsol Jeddah sedang memberi ucapan
Kira2 jam 11 pagi, 3 jam dari mendarat, kami diberitahu bahawa bas2 sudah sampai untuk membawa kami ke hotel Abraj Janadriyah, Mekah.  Aku perasan ketika kami sampai tadi tiada bas di sekitar kami.  Mungkin disebabkan kecekapan pihak imigresion Saudi, kami lepas awal dari lapangan terbang.  Ini menyebabkan bas2 tidak menungu kami dan sebaliknya kami menunggu bas.  Sehingga waktu ini, kami masih tidak nampak beg besar kami.  Kami hanya bersama beg sandang dan beg tarik yang dibawa bersama kami di dalam kapal terbang tadi.

Kami masuk ke dalam bas dan diberi makan oleh pihak Saudi sambil menonton beg2 besar kami tiba di bas tersebut.  Mengikut cerita mak2 aku dulu, beg2 ini akan dibaling, dilontar untuk dibawa ke hotel dan kami sendiri terpaksa tarik sendiri.  Aku sekarang berada di Jeddah menyaksikan satu perubahan baru dan kagum kerana kami sendiri tak jumpa beg2 besar kami sehingga kami berada di dalam bas untuk ke hotel.  Dan yang paling penting, beg2 kami tidak lagi dibaling atau dilontar.  Ia diangkat dengan mesin untuk dibawa ke atas bas.
Beg2 besar dibawa ke atas bas menggunakan mesin pengangkut
Waktu sudah pukul 12.30 pm dan kami dibawa keluar dari Lapangan Terbang Jeddah untuk terus ke Hotel.  Perjalanan sekitar sejam untuk ke hotel kami dari Jeddah.  Kami terus berdoa untuk selamat sampai dan mendapat haji yang Mabruroh, InshaAllah.

Di dalam perjalanan kami telah berhenti di 2 tempat iaitu tempat pertama di Muassasah Haji Arab Saudi.  Kami telah diberi sebotol seorang air zam zam dan satu kotak makanan seperti biskut dan kek. Ada juga lempeng yang berwarna kuning dan diberitahu orang bahawa itu adalah kurma yang telah dilenyekkan.  Ada yang merungut apabila berhenti itu kerana kami tak nampak bas2 lain yang berhenti di situ.  Tapi lebih kurang 10 minit sahaja berhenti selepas itu bas itu kembali bergerak.

Tempat ke 2 berhenti apabila sudah memasuki bandar Mekah.  Kami diberi gelang berwarna biru dan kad untuk dipakai bersama tag yang diberi oleh TH.  Kami diberitahu bahawa kami adalah untuk Maktab 83 dan penggunaan maktab ini penting untuk memastikan pergerakan bakal2 haji dan juga berapa ramai yang memasuki Mekah pada musim haji itu.

Akhirnya kami sampai ke Hotel Abraj Janadriyah ketika hampir sudah waktu Asar di Mekah. Alhamdulillah

Ini berita dari Malaysia
Makkah: Penerbangan terus pertama (KT34) membawa 450 jemaah haji Malaysia dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur ke Jeddah selamat tiba di hotel penginapan Abraj Al Janadriyah, di sini, lewat petang ini.
Sehingga ini, 11, 724 jemaah sudah berada d tanah suci dan daripada jumlah itu 5,325 jemaah haji berada di Makkah.