Yang selalu jengok

Monday, November 24, 2014

Sarapan di Mekah

Sarapan pertama di Makkahatul Mukarramah
Makan penting untuk beribadat. Dan pemakanan paling penting untuk kita adalah sarapan. Jangan tinggal sarapan kerana sarapan menentukan pergerakan diri kita untuk seharian. Tidak ada sarapan memungkinkan kita letih seharian.  Persediaan untuk berwukuf di Arafah juga bukan sekadar batin, fizikal dan mental, yang paling penting juga adalah pemakanan. Aku sudah mula menukar selera makan atau menambah pemakanan kepada yang satu ini. Ia paling cepat dibuat dan paling sedap aku rasa ketika di Mekah. Harga SR3 sebungkus. Mahal tapi keadaan ramai bakal2 haji memungkinkan harga menjadi biasa untuk kami. Bakal2 haji yang bermuassasah dengan Tabung Haji (TH) tidak dibekalkan dengan sarapan. Kadang2 aku jadikan Indo Mie ini sajian pagi aku. Cerita makan Indo Mie berjangkit sehingga kami berada di Madinah juga.  Hendak dapat yang murah pergilah beli di Bin Dawood (pasaraya yang terkenal di Mekah dan Madinah) harga SR2.50


Perangai lama aku juga masih tidak berubah. Aku akan makan sesuatu yang aku suka sehingga aku rasa muak dan mungkin aku tak akan makan lagi. Setiap pagi aku akan ke kedai pakistan di lereng sebelah hotel dan makan roti bertampal telor. Roti telor SR3 ini garing dan aku taburkan madu Yaman sebagai kuah. Kuah tidak disediakan. Kuah dijual dengan kadar SR6 untuk kuah dal atau kuah daging. Orang akan berpusu2 untuk bersarapan dan disebabkan ramai pembeli kenaikan harga yang melampau menjadi tidak pelik. Dan roti telor ini aku berhenti makan rasa2 setelah makan lebih dari 20 hari di Mekah. Selepas itu aku mula makan nasi goreng atau mee hoon goreng untuk sarapan dan diselang-seli dengan Indo Mie.

Ini adalah restoran di tepi Hotel Janadriyah
Di dalam hotel Abraj juga disediakan cafe menjual makanan.  Baik untuk sarapan atau benda2 lain kerana mungkin selera berubah selain makanan yang disedikan oleh TH.  Tempat makan tidak banyak, Kebanyakan bakal2 haji akan sarapan di kawasan duduk di depan farmasi, di bilik atau diluar bilik dengan membentang hamparan yang disponsor oleh TH. Ada pasangan yang sangat romantik akan makan di luar bilik bersama.  

Ini kawasan makan kami di bilik 524, Abraj Janadriyah
Jangan bimbang takut tidak bersarapan.  Ketika musim haji, sarapan pagi berada di mana2. Di sekitar hotel Abraj Janadriyah juga banyak dijual.  Penjual2 dari Selatan Thailand banyak menjual hatta nasi kerabu pun ada.  Suasana pagi juga sangat sibuk dengan jualan sarapan.  Bakal2 haji tidak digalakkan untuk makan makanan yang dijual ditepi2 jalan disebabkan kebersihan yang tidak terjamin.  Tapi aku masih melanggar arus ini, sebab ada makanan2 yang tidak di jual di Cafe di Hotel.  Berdoa selalu supaya tidak sakit perut atau sebagainya.  Alhamdulillah sepanjang pekerjaan haji selama 45 hari, perut aku ini tidak mengganggu ibadat.  Syukur yang amat kepada Allah SWT.



Bukan hanya sarapan ada di waktu pagi - macam2 ada

No comments:

Post a Comment