Yang selalu jengok

Sunday, February 22, 2015

Million Dollar Arm

Cerita ini berlabun dari cerita benar.  Cerita bercampur dengan dunia India ini bagi aku bukan sekali memberikan aku paradigma berbeza - sudah beberapakali. Kalau masih teringat dengan Slumdog Millionaire - dan mungkin boleh ingat baru2 ini filem 100 Foot of Journey juga campuran kari dari India di dalam Hollywood. Bollywood bukan calang2 industri filem yang boleh diperkecilkan.  Ia diberitahu masih memegang rekod dunia dalam pengeluaran filem.  Sekitar 800 filem atau 3 filem setiap hari dikeluarkan.  Bagaimana dengan album runut untuk filem.  Ia keluar serentak dengan filem dengan sekitar 10 hingga 14 lagu.  Betapa kaya penyanyi runut untuk filem dan jangan terkejut kalau pelakon wanita yang cantik dan seksi sebenarnya menyanyikan lagu secara saduran oleh penyanyi yang lebih tua seperti Lata Mageskar. Cuba gambarkan bagaimana besar industri filem dan musik di India.

Kalau bab berhayal juga bagi kat India.  Aku menonton cerita India bercampur dengan Hollywood ini kerana meraikan cerita yang bagus.  Ini bukan hayalan tetapi cerita benar. Bermula dengan masalah untuk mendapat pendatang baru dalam sukan.  Agent2 sukan ini mencari peluang untuk mendapat habuan sebagai pengurusan sukan dalam iklan dan sebagainya.

Mereka membuat satu konsep pencarian seperti American Idol untuk pencarian bagi sukan besbal. India hanya popular dengan sukan kriket dan disebabkan konsep balingan ini maka agent2 ini cuba menyamakan sukan kriket dan sukan besball. Sesiapa yang terpilih akan diberi hadiah USD100,000 dan mendapat peluang untuk bermain di Amerika.

Aku terhibur dengan konsep pencarian ini.  Dan kalaulah Malaysia juga cuba melakukan benda yang sama.  Aristotle pernah berkata "Kalau kamu memilih ahli sukan yang bagus bagaimanakah pilihan kamu" Rakyat menjawab bahawa pastilah yang paling bagus didalam sukan.  "Maka jika kamu memilih ketua, siapakah pilihan kamu"  Disebabkan soalan ini dia dihukum bunuh oleh pemerintah pada masa itu.

Cerita yang sangat santai dan berkonsep keluarga.  Aku tonton dengan keriangan.



No comments:

Post a Comment