Yang selalu jengok

Sunday, September 25, 2016

Berhenti kerja dan Belajar

Dalam rencana terbaru Bloomberg mengatakan satu trend baru di Korea di mana para senior banker mereka meninggalkan kerjaya mereka dan kembali menjadi pelajar.  Pendidikan ketika umur 45 ke atas memberikan mereka ruang luas untuk menukar dan menjadi lebih baik.  Bukan kepada kerjaya yang ditinggalkan tetapi kerjaya baru yang menjadi permintaan tinggi. Penukaran ini penting kerana ada kerjaya yang boleh diwarisi untuk anak2 seperti berniaga dan bersyarikat sendiri.

Di Korea, pegawai2 tinggi bank berhenti dan meneruskan pendidikan seperti dalam bidang kecantikan yang permintaan sentiasa tinggi di sana.  Orang muda perempuan dan lelaki yang mahu cantik, putih dan menawan. Kelompok sasaran ini seperti dipersetujui oleh Kerajaan Korea Selatan. Peningkatan bermaksud Korea akan berkembang lebih maju dalam filem, nyanyian dan industri media yang lain. Tiada yang 100% original sekarang di Korea tentang kecantikan mereka. Walaupun satu dunia tahu tetapi KPOP mereka terus hebat terjual dan disukai seluruh dunia.


Pendidikan selepas bekerja sebenarnya memberikan banyak kesenangan kepada yang memilih.  2 degree (kebolehan) memberikan peluang untuk berubah pasti kepada yang lebih baik.  Seorang pekerja bank yang senior yang dahulunya dari latar belakang akaun tiba2 bertukar menjadi seorang konsultant kecantikan maka perniagaan menjadi sesuatu yang lebih senang.  Boleh bercakap, boleh menjual dan nampak matang.

Aku juga sebenarnya cuba bertukar seawal boleh.  20 tahun dengan bank dan aku melanjutkan pelajaran dalam shariah di UM pada tahun 2002 untuk menambah pengetahuan.  Pada tahun 2004 sebelum aku berhenti dari Maybank, aku belajar di UM jua dalam Usulludin.  Tapi pengetahuan ini aku gunakan hanya untuk bertukar bank sahaja.  Dari Maybank kepada Bank Muamalat.  Dan aku berhenti secara total dalam bank pada tahun 2010 setelah lima tahun dengan Bank Muamalat.  

Aku terus ingin bertukar.  Aku mendaftarkan diri untuk belajar Bahasa Mandarin di UiTM pada tahun 2011.  Setelah 2 module, aku berhenti. Tidak nampak untuk bertukar tetapi bila difikirkan betapa senang untuk faham bila kita matang dalam banyak hal, maka pendidikan sebenarnya menaikkan taraf seseorang dan membezakan antara satu sama lain seperti dalam surah Al Mujaadilah.

“Allah mengangkat orang-orang yang beriman di antara kamu dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan dengan beberapa darjat.” (Surah Al-Mujaadilah: 11)

Pendidikan seperti menjadi mutawif haji atau umrah sekarang ada seperti di Institut Professional Baitulmal. Diploma dalam Pengurusan Haji dan Umrah. Ini adalah kemahiran baru yang boleh memberi peluang untuk berubah.  Jangan rasa terlambat kerana perubahan boleh kita lakukan sendiri dan jangan harap orang.  Tetapi yang paling benar, jika kita tidak berubah, luaran pula yang akan merubahkan kita dan semasa itu kita sudah lewat.



Contoh biasa kita dengar "Aku akan sentiasa setia dengan syarikat ini sampai bila2" Tapi bila ekonomi meleset, syarikat jatuh dan kita pun berjumpa dengan ketua syarikat dan bertanya "Bagaimana syarikat kita boleh terjatuh begini" Lalu jawapan mereka "Kita tak berubah tetapi masalah luar merubah kita.  Ada benda baru yang menggantikan produk kita dan kita terus lalai dengan produk lama kita".  

Cepat2 daftar untuk belajar dan menambah ilmu.  Ilmu menjaga harta tetapi harta tidak menjaga ilmu - kata hikmat dari Saidina Ali K.A.



1 comment: