Ada bermacam pekerjaan yang tidak masuk minda kita tapi dibuat untuk mencari sesuap nasi. Ini adalah cerita tentang keretapi di India. Bermula dengan landasan keretapi pertama dari Bombay ke Thani 1953, perniagaan keretapi meningkat mendadak sehingga diberitahu bahawa pada tahun 1929 di India, orang yang menggunakan keretapi meningkat sehingga 620 juta orang dan barangan seberat 90 juta tan setahun. Kebanyakan landasan keretapi ini dibuat oleh East India Company atau British India Company (kalau di Malaysia mengikut sejarah syarikat ini juga mengkalonikan Malaysia kalaupun bukan menawan Malaysia). Setelah India merdeka pada tahun 1947 dari kaloni ini, syarikat kerajaan Indian Railway mengambil alih semua perniagaan berasaskan keretapi ini. Sekarang mengikut rekod 10 billion orang menggunakan keretapi India dan penghantaran barang lebih dari 1,050 juta tan. Jalinan rangkaian landasan sekarang sekitar 65,000 km seluruh India. Dan kerana kepesatan ini maka satu kementerian ditubuhkan dan seorang Menteri di lantik sebagai Menteri Keretapi (Ministry of Railways).
Hebat cerita ini tak habis kat situ sahaja. Mengikut rekod juga 15,000 orang mati kerana keretapi ini. Kebanyakan disebabkan oleh kegagalan menyeberang keretapi. Mungkin sebab banyak sangat landasan nak kena seberang. Dan lahirlah satu pekerjaan yang pelik ini, iaitu membersihkan landasan dan mengumpul sisa2 mayat untuk dihantar ke hospital. Perjalanan antara Mumbai dan Thane sahaja mengikut rekod terdapat 6,000 kematian setiap tahun atau 16 orang sehari. 3 orang pemuda India berkongsi kerja mengumpulkan mayat2 yang tidak sempurna ini dan dihantar ke hospital. Mereka mendapat upah sekitar 100 - 150 rupee atau RM4.30 sehingga RM8.00 untuk satu mayat. Dan ini adalah pekerjaan yang tersembunyi dan takut2 mereka juga suka menambah statistik untuk menambah pendapatan.
No comments:
Post a Comment