Yang selalu jengok

Thursday, January 29, 2015

The Hundred-Foot of Journey

Pelakon utama cerita ini adalah Helen Mirren, salah seorang pelakon perempuan yang aku suka. Tak lawa tapi lakonan yang 'outstanding' dalam filem apa2 pun.  Cuba tengok siri Red and Red2 - dia berlakon aksi pulak.  Pelakon lelaki paling penting untuk filem ini adalah pelakon Om Puri sebagai Papa.  Pelakon berkarektor yang aku suka dari India.

Cerita ini mengashikkan aku walaupun sekitar cerita tentang sudut restoran, masakan dan juga diselit dengan cinta tak kesampaian.  A Hundred Foot of Journey membawa elemen2 kasih sayang dan cerita yang dari hati untuk masak atau berkarya dengan makanan.  Keluarga India yang melarikan diri ke London setelah pertukaran politik di India berlaku.  Tidak diketahui bila tapi nampak macam sekitar 1970 an.  Mereka bertukar ke tempat lain dengan memandu tanpa arah sehingga terlibat dengan kemalangan kecil.  Mereka percaya kemalangan itu akan menukar hidup mereka di tempat itu - France.

Helen Mirren sebagai chef utama sebuah restoran yang sudah mencapai 1 star michelin.  Cerita michelin ini pertama dulu aku dengar dari seorang chef (sepupu aku) dan ini adalah impian setiap restoran dan chef.  Tak kira berapa tinggi topi chef itu tetapi bintang nilaian Michelin ini lebih tinggi. 

Bila menonton sesuatu yang aku tidak tahu, aku akan mula membaca.  Dan satu benda yang aku tidak tahu adalah Michelin Star ini.  Mengikut cerita Gordon Ramsay yang pernah ditarik balik Michelin Starnya di Restaurant di Amerika marah dan menjadi tak tentu hala.  Dia memberitahu bahawa tarikan Michelin Star itu seperti kehilangan kekasih hati.  

Michelin Star ini diberi oleh satu 'guide' iaitu Michelin Red Guide.  Restoran2 akan didatangi oleh penilai atau pemeriksa  untuk menilai.  Nilaian yang diberi adalah dari 0 - 3 bintang sahaja.  1 bintang adalah seperti mendapat duit RM1 juta yang pertama.  Susah kerana mengikut rekod bacaan aku, yang ada 1 bintang pun tidak ada di Malaysia ini.  Sila rujuk google wikipedia untuk mencari bintang2 Michelin ini di seluruh dunia.   

Cara2 bintang itu dinilai - untuk bacaan sahaja

The stars are awarded as follows:
  • One star:  A good place to stop on your journey, indicating a very good restaurant in its category, offering cuisine prepared to a consistently high standard.
  • Two stars: A restaurant worth a detour, indicating excellent cuisine and skillfully and carefully crafted dishes of outstanding quality
  • Three stars: A restaurant worth a special journey, indicating exceptional cuisine where diners eat extremely well, often superbly. Distinctive dishes are precisely executed, using superlative ingredients.

Ketika keluarga India itu sampai, restoran Helen Mirren berada dalam keadaan 1 bintang dan disebabkan itu beberapa orang besar selalu dilihat makan disitu.  Keluarga Om Puri juga membuka restoran yang hanya 100 langkah jauhnya dari restoran dan membuat makanan India pula. Peperangan untuk mendapat pelanggan berlaku sehingga berlanjutan untuk membeli barangan di pasar.  Ini adalah yang paling menarik dan tukang masak utama keluarga India itu pula ingin menukar masakan dan mahu bersama restoran Helen Mirren untuk belajar.

Tonton filem ini dan rasa kebaikan dalam setiap kejahatan yang dibuat.  Filem ini bagi aku ' a feeling good story'.

Aku terkejut juga bila Juhi Chawla salah seorang pelakon hindi perempuan dimatikan wataknya hanya 5 minit cerita bersiaran.


No comments:

Post a Comment