Yang selalu jengok

Thursday, September 10, 2015

Narcos .....everything has its price

Melayan cerita Narcos sebanyak 10 siri memperlihatkan pada aku bagaimana prinsip orang boleh dibeli dengan duit.  Kita dengan di Malaysia ini biasa dengar "cash is King".  Dalam Narcos kalau yang tidak menyokong di bunuh, di bom atau tiba2 hilang.  Ini berlaku dalam Narcos.  Cerita Narcos adalah cerita tentang Pablo Escobar di Colombia yang satu ketika dulu sangat popular dengan dadah dan pernah dalam majalah Forbes membariskan dia orang nombor satu paling kaya dengan dadah.

Nascos adalah perkataan pendek dari Narcotic dan di Colombia semasa zaman Pablo Escobar, ia lebih raja dari raja.  Duit terlalu banyak sehingga terpaksa menanam duit di dalam tanah.  Ini bukan lawak tetapi cerita benar. Disebabkan duit yang banyak ini, Pablo melibatkan diri dengan politik dan diwar2kan sebagai Robin Hood disebabkan kemurahan hatinya menderma duit.  Sekolah dan hospital dibina untuk rakyat Colombia.  Dia menjadi calon alternatif kepada seorang ahli politik dan apabila ahli politik itu menang lalu dia meletak jawatan memberi laluan kepada Pablo.  Pada hari pertama sebagai ahli Kongress di Colombia, Pablo telah dimalukan oleh Menteri Undang2 dan menghalau Pablo keluar dari Parlimen.  Menteri Undang2 itu mati di tangan Pablo akhirnya.


Peperangan dimulakan kerana Pablo dimalukan.  Seorang bakal presiden di bunuh, kapal terbang diletupkan dan pembunuh upahan paling hebat dipanggil ke Colombia untuk bekerja bersama Pablo Escobar.  Pembunuhan demi pembunuhan berlaku dan menyebabkan rakyat Colombia takut.

Hampir setiap hari ada pembunuhan dan setiap pembunuhan yang dilakukan ke atas pasukan keselamatan akan di bayar mewah oleh Pablo.  Tetapi kedua2 pihak mengalami penderitaan disebabkan pertempuran ini sehinggakan Presiden Colombia yang baru, penggganti yang telah dibunuh bersetuju untuk berbincang dengan Pablo Escobar.  Salah satu syarat adalah tiada ektradisi ke Amerika dan penjara dibina sendiri oleh Pablo Escobar.  Ini hebatnya kuasa

Penjara sendiri, polis dan tentera tidak boleh berada kurang dari 2 km dari penjara tidak mengurangkan lansung kuasa Pablo walaupun bagi Presiden, peperangan dan pembunuhan dapat dihentikan.

Cerita yang penuh dengan tembakan di kepala, pecah, berderai dan "cash is king".




No comments:

Post a Comment