Yang selalu jengok

Sunday, March 17, 2013

Wayang Pacak Aktif kembali

Suasana piliharanraya 13 seolah2 sudah hampir sangat.  Saban waktu dimainkan di media2 utama tentang pembangkang yang tidak buat itu itu, berjanji tak ditepati atau tidak patriotik kepada negara.  Suasana ini hendaklah diraikan sepenuhnya oleh pembangkang kerana pada waktu ini sehingga hari mengundi nanti semua maklumat kena hampir terus kepada orang yang berada di atas pagar tidak menyokong atau tidak peduli.  Wayang pacak adalah salah satu kaedah yang paling efektif untuk menyampaikan maklumat.  Media sosial baru seperti Youtube banyak membantu untuk menyebar maklumat.  Cerita sejarah juga boleh didapati dengan mudah kerana kita jangan selalu sahaja ingat tentang 'Melayu mudah lupa' tetapi kecanggihan sekarang boleh buat kita ingat kembali.  

Aku terlibat bersama dengan PAS Kawasan Subang menaikkan wayang pacang di satu selekoh sebelum ke sekolah untuk mengundi.  Aku terlibat secara memberi buah fikiran tentang video2 yang perlu dipasang untuk setiap malam.  Dan aku yakin bukan semua orang menonton 'Youtube' untuk menafikan apa sahaja yang keluar dari TV1, TV2 atau TV3.  Mungkin sebab tiada masa dan mungkin bukan trend orang2 untuk buka 'Youtube' untuk menjawab.  Tugas aku mencari video2 yang sesuai untuk dimuat turun dan tayang di skrin wayang pacak.  Aku sediakan intisari rancangan bermula dari pukul 9.30 malam sehingga 12.00 malam.  Bermula dengan bacan Al-Quran dan diakhiri dengan menjawab isu2 terkini.

Di tengah2 perjalanan wayang pacak ini aku selitkan iklan2 yang patut sangat rakyat Malaysia tahu tentang Pakatan Rakyat seperti video Demi Rakyat, Video manifesto, Kejayaan Selangor mentadbir dan macam2 yang positif.  Lawak politik juga aku selitkan tentang masalah lembu NFC, rasuah - 'I help you, you help me' dan cara menari sumazau yang betul.  Aku juga selitkan juga beberapa lagu semangat untuk pendengar seperti Yasin - reformasi, lagu Parti Islam Se Malaysia dan lagu janji di capati.  Aku sedar bila aku bersembang dengan beberapa yang berminat menonton mereka sendiri tidak pernah mendengar tentang video2 ini walaupun mereka pengguna tegar komputer.   Mungkin hanya  Facebook menjadi pilihan.  Wayang pacak ini akan menjadi senjata utama sepanjang masa sehingga hari mengundi.  Aku rasa bukan hanya memanggil ramai orang untuk menonton mungkin mengajak sekali Polis atau BN untuk mengganggu.

No comments:

Post a Comment