Yang selalu jengok

Sunday, June 21, 2015

Ke Arafah naik Keretapi


Pada hari 8 Zulhijjah, semua Jamaah Haji akan mula bergerak ke Arafah menantikan hari Wukuf. Tiada wukuf tiada haji.  Rukun yang tidak boleh ditinggalkan.  Perjalanan ke sana pada hari itu menggunakan bas dan suasana trafik yang padat berlaku di bandar Mekah lagi.  Kenderaan yang pergi ke sana juga adalah Metro Mekah.

Metro Mekah ini dibina oleh kontractor dari China iaitu China Railway Construction Corporation Ltd.  Ia terdapat 15 stesyen dan terbahagi cantik setiap satu 3 stesyen iaitu di Mekah, Arafah, Muzdhalifah dan Mina.  Ia dibina dengan 4 landasan sejauh 18.1 km.  Metro Mekah ini mula dipakai pada tahun 2010.  Ia digunakan oleh rakyat Saudi sahaja ketika itu dan pada Haji tahun lepas diberitahu bahawa Metro Mekah ini juga digunakan untuk jamaah haji yang tidak dibekalkan khemah di Arafah dan Mina.

Sesiapa yang belum menunaikan Haji pasti tidak nampak bagaimana Metro Mekah ini membantu sangat kepada Jamaah Haji.  Perjalanan ini disebut juga Masyair Haji iaitu Wukuf di Arafah, bermalam atau mabit di Muzdhalifah dan bermalam di Mina.  Bermalam di Mina bersambung dengan 3 malam dengan melontar ketiga2 jamrah.  Perjalanan ini disusun dari awal oleh pihak Tabung Haji kerana inilah hari yang dinantikan dan mesti dipatuhi.  Bas2 akan pergi dan balik dari Arafah ke hotel penginapan untuk mengambil Jamaah Haji.  Ada jamaah yang tiba sekitar 10 pagi dan yang paling akhir mungkin tengah malam 8 Zulhijjah itu.  Wukuf di Arafah adalah pada 9 Zulhijjah.  Masa berbeza sampai boleh memberikan impak dengan kesuaian ibadah.  Dan pasti ada yang bercerita tentang bas rosak, pemandu tidak tahu jalan dan bas tersesat.

Diberitahu, bermula Haji 1436 atau 2015 ini, Syarikat Prasarana Malaysia telah mendapat kontrak mengendalikan operasi dan penyelenggaraan Mekah Metro ini.  Ini adalah peluang membuka mata bahawa Malaysia juga patut berbangga dapat kontrak itu sedangkan pembina Mekah Metro ini dari China.  

Peluang kepada bakal haji menggunakan Mekah Metro ini mungkin berlaku pada tahun ini 2015. Ribuan bas digunakan untuk membawa lebih dari 4.5 juta orang dari Mekah ke Arafah mungkin digantikan dengan keretapi Mekah Metro ini dan suasana lebih menyenangkan.

No comments:

Post a Comment