Yang selalu jengok

Wednesday, July 29, 2015

Bersedia Bakal Haji Dhuyufurrahman


Surat penerbangan mengerjakan haji sudah keluar.  Penerbangan pertama bermula pada 1 Zulkaedah 1436 H atau 16/8/2015.  Semua tarikh2 penting mesti kekal ingat dalam kepala.  Persediaan hari2 adalah mohon taubat dengan Allah, dipermudahkan perjalanan dan diberi ruang senang pada yang ditinggalkan.  Kursus perdana di Selangor akan diadakan pada 1/8 - 2/8/2015 nanti.

Wukuf tahun ini pada 23/9/2015 iaitu Hari Rabu  9 Zulhijjah 1436H.  Ingat tarikh ini dan menghadapi hari2 ke wukuf amat penting.  Dari sini dah boleh rancang amalan2 yang perlu dilakukan atau menambahkan ibadah sunat seperti Umrah, mengkhatam Al Quran atau berpuasa di Mekah. Perkara rancang ini penting buat diri sendiri dan bincang dengan isteri dan ceritakan dengan kawan2 sebilik untuk mendapat sokongan.  InshaAllah.

Niatkan dalam hati, kita ke Mekah bukan untuk berehat.  Ada yang kita jumpa orang yang menjadi tetamu Haji duduk di bilik dan hampir setiap masa tidur.  Lepas subuh tidur sehingga Zohor, lepas makan tidur sehingga Asar dan seterusnya.  Mereka hanya muncul bila hari wukuf tiba dan dikhuatiri sesat tersasar bila mahu melakukan tawaf haji dan Saie Haji kerana tidak pernah ke Masjidil Haram. Keadaan jalan yang selalu berubah boleh menyebabkan kita tersasar di Mekah.  

Penerbangan terawal untuk kembali ke Malaysia bermula 30/9/2015 dan ini selalunya bermula dari para Hujjaj (para Haji dan Hajjah) yang terawal masuk ke Tanah Suci melalui Madinah Al Munawwarah. Kembalilah dengan rasa iman kuat dan istiqamah dengan ibadah.

2 comments:

  1. kena simpan di bank dan bila perlukan duit boleh cucuk di ATM Saudi. Jika hendak tukar duit ringgit di sana mungkin akan bermasalah...

    ReplyDelete