Yang selalu jengok

Tuesday, July 14, 2015

Haji - Dhuyufurrahman


"Assalamualaikum Haji, dah dapat surat penerbangan Haji" . Tersenyum.  "Belum lagi, tapi kursus Perdana sudah dipanggil".  Terdengar bunyi keluhan disebalik jawapan tegas.  "Saya minta pergi ke Mekah dulu, Minta2 dapat lah hujung bulan Ogos nanti.  Bolehlah saya simpan duit sikit".  Aku dengar dengan tekun. "Dalam dua bulan ni saya kena simpan duit, belanja kat sana nanti kurang2 dalam tangan mesti ada RM1,500."  Aku mengiakan. "Saya bawa van sekolah.  Kalau dipanggil saya tengah bulan, tak berduit la saya nanti bila di Mekah"

Pergi haji bukan hanya mesti bersedia dengan fizikal yang sihat tetapi kewangan yang kukuh juga amat penting.  Pihak Tabung Haji tidak menyediakan sarapan untuk bakal2 haji melalui Muassassah. Bakal2 haji perlu menyediakan sarapan sendiri atau membeli sekitar kota Mekah.  Selalunya pada kursus Asas haji ada diberitahu bahawa setiap bakal haji perlu menyediakan RM40 sehari sebagai belanja.  Dan jika 40 hari maka sekitar RM1,600 untuk satu perjalanan haji.  

Adakah RM1,600 itu banyak? Kalau melakukan Haji Tamattuk, bakal haji perlu membayar dam seekor kambing sekitar RM400. Bakal Haji perlu bersedia dan berjaga2 jika melakukan kesalahan didalam ihram. Pembayaran dam boleh di kaunter Tabung Haji tapi pastikan duit ada.

Apa belanja perlu difikirkan sebelum pergi menunaikan haji.  Hutang piutang.  Kalau hutang kenderaan pastikan sudah berbayar untuk 2 bulan.  Kalau hutang rumah pastikan juga sudah berbayar. Persekolahan anak2 dan belanja mereka. Dan pembayaran2 ini bukan sedikit untuk difikirkan bagi yang bekerja dan bergaji bulanan.  

"InshaAllah Haji, dapat surat nanti tahulah nak buat macamana." Aku cuba menenangkan hati bakal haji. "Doa selalu, pasti Allah SWT bantu kita"

Dan aku teringat kawan2 sebilik di Abraj Janadriyah dahulu.  Masalah kewangan yang semua hadapi terungkai mudah kerana bantuan Allah SWT.  Mengadu dengan Allah dan pasti Allah tolong.  

No comments:

Post a Comment