Yang selalu jengok

Thursday, July 6, 2017

Soalan senang untuk Bakal Haji Dhuyufurrahman

Bermalam di Mudzdalifah

Semasa pemeriksaan kesihatan bakal haji dibuat di Klinik/Hospital Kerajaan, bakal2 haji perlu menjawab 10 soalan yang dikira senang. Senang bagi kita dan mungkin susah yang menghadapinya. Soalan2 ini ada di buku kesihatan bakal haji sebelum tandatangan doktor kerajaan membenarkan bakal haji untuk mendapat suntikan Meningococcal Quandrivalent (MQ) atau tambahan vaksin influenza. Suntikan MQ diwajibkan 2 minggu sebelum berlepas dan boleh dikira terpakai sehingga 2 tahun.

Soalan2 yang dikira senang ini seperti Hari ini hari apa? Sekarang ini siang atau malam ? Dimana anda berada sekarang? Siapakah saya - doktor atau jururawat? Dan jangan terkejut sekiranya satu soalan ini salah jawapannya maka dikirakan bakal haji itu otaknya tidak stabil dan perlu diteliti oleh doktor sebelum dibenarkan untuk mengerjakan haji. 

Aku meneliti soalan2 yang dipamerkan didalam buku kesihatan itu dan ada 2 soalan yang agak mengelirukan bakal haji. Salah jawab maka penaltinya sangatlah perit iaitu kemungkinan tidak dibenarkan mengerjakan haji. 

Abang aku adalah antara bakal hari untuk 1438 H atau 2017 ini nanti bercerita tentang soalan yang mengelirukan ini. Jawapan yang diberikan salah dan memerlukan doktor itu mengesahkan dengan menjawab soalan lain pula. Betulkah jawapan yang diberikan salah? Bagaimana soalan yang nampak senang tapi mengelirukan? Kenapa tidak boleh menjawab begitu? Aku terus teringat waktu aku disoal 3 tahun dahulu sebelum ke Mekah. Yang pasti soalan ini tidak ditanya pada aku kerana beberapa soalan yang diberikan sudah betul jawapannya. Apakah soalan yang mengelirukan?

Abang aku bercerita. Doktor bertanya "Kalau tuan duduk sesorang2, pernah tak tersenyum sendiri atau ketawa sendiri" Maka abang aku menjawab "Ya, ada" Doktor itu mengerutkan dahi dan memanjangkan soalan yang sama (soalan ini tiada dalam buku kesihatan) "Encik biasa ke begitu" dengan suara yang lebih meninggi dari tadi. Doktor sudah mula gelisah melihat orang yang seperti normal menjawab pelik. Abang aku menjawab "Biasalah begitu - kadang tersenyum ketawa"

Doktor bertanya lagi "Kalau encik duduk sorang2, pernah tak rasa sedih atau hendak menangis" Abang aku terus menjawab dengan yakin "Ya, ada" Doktor yang sama mengerutkan dahi "Encik biasa ke macam tu" Abang aku yakin dan menjawab "Ya biasalah". Dan soalan ini memberikan reaksi negatif kepada doktor untuk memberikan kelulusan. Ini bukan cerita lawak.

Kami bercerita dan abang aku sekarang ini tengah menunggu panggilan surat tarikh kapal terbang dan tahun ini pasti menunaikan haji untuk beliau. Penerbangan pertama tahun ini kemungkinan pada 24/7/2017 nanti. Aku melihat soalan ini dari sudut yang lain dan pasti kita tersenyum sendiri dan sedih sendiri berlaku pada kita.  Inikan pula pada bakal haji yang yang pada satu2 malam bermunajat kepada Allah memohon ampun dalam keadaan sedih. Selalunya kita bersendirian - bila kita bersyukur kita tersenyum dengan nikmat Allah dan ada masa kita sedih mengenangkan dosa2 lampau yang kita buat. Memohon keampunan selalunya diiringi oleh air mata.

Aku pula selalu senyum sendiri di dalam kereta bila mendengar celoteh DJ radio atau melihat cerita lawak dan selalunya berlaku bila aku sendirian untuk ke tempat kerja. Dan Abang aku berkata "Bila saya bersorangan teringat keletah anak2 - saya tersenyum dan bila anak berjaya - saya kadang2 sedih sebab terlalu gembira"

Selamat menunaikan haji untuk bakal2 haji 1438 H. Buatlah yang terbaik kerana tiada ulangan yang pasti sama dengan haji yang pertama. 



No comments:

Post a Comment