Yang selalu jengok

Tuesday, March 17, 2020

Pembedahan Slip Disc 12/3/2020

Ini bukan cerita tentang perubatan tetapi cerita aku masuk 'operation theater' buat pertama kali.

Penbedahan berlaku pada 12/3/2020 di KPJ Klang. Aku mengalami sakit belakang yang sudah makan tahun, Setiap kali aku sakit belakang aku akan berehat dengan pergi kilinik dan doktor pegang punggung aku dan memegang bahagian bawah pinggang belakang dan memberitahu ini sakit 'lower back' tak ada masalah.

Pada 7/3 dan 8/3/2020, aku mendapat sakit belakang yang amat sakit sehingga aku menyuruh isteri aku untuk tolong menalifon abang aku. Entah mengapa tiada yang aku ingat pernah sakit belakang hanya abang aku di Baling Kedah. Sakit seperti pinggang aku longlai ke kiri dan kanan tanpa berpaut tetapi setiap pergerakkan walaupun urat perut nak ketawa aku meraung sakit teramat.

Dan tahulah selepas telefon, bukan jawapan sebenar kerana aku hanya membezakan sakit bukan pendapat professional. Abang aku menyuruh aku menalifon emak aku.  Emak aku bukan seorang doktor atau pawang untuk membetulkan keadaan tetapi lebih dari itu. Penawar waktu duka lara, sakit akan hilang dan waktu ekonomi tak berapa ditempatnya. Emak adalah jawapan kepada aku.

Emak datang bersama adik aku dan ipar. Semua bertukar2 urut aku dan bersembang di bilik.  Ada yang mencadangkan terus ke hosiptal. Sakit rasa agak kurang selepas mereka datang. Mungkin ubat tahan sakit yang dibelikan oleh adik ipar aku sudah menampakkan hasilnya. Beberapa doktor dipanggil oleh ipar aku untuk datang secara personal ke rumah terpaksa di tolakkan kerana hari itu hari Ahad dan waktu sudah malam.

Esoknya dengan keadaan yang masih sakit belakang, aku dan isteri pergi ke KPJ Klang setelah mendapat nasihat kawan2 tentang hospital yang satu ini agak sunyi sikit dari orang.  Perjalanan mengikut Grab hanya 27 minit dari rumah.

Kami sampai dan terus mendapat nasihat dari Doktor Syed Ahmad Faisal sebagai 'Attending Doctor'.Aku terus mendapat Xray dan MRI untuk memastikan masalah belakang aku ini. Menunggu sehingga pukul 2 pm kami mendapat bilik dan terus di Xray dan MRI. Mendapatkan Xray yang bagus dan MRI yang statik memerlukan orang yang sihat.  Keadaan aku sakit ini, procedure Xray dan MRI menyakitkan hati dan badan. Dr Syed Ahmad Faisal datang berjumpa dan memberitahu bahawa Doktor Sim Chaw Shian akan menjadi consultant dan procedure pembedahan saya nanti.

Dr Sim Chaw Shian berjumpa pada petang itu dan memberitahu dia mempunyai rate 1% kegagalan sahaja untuk prodecure pembedahan dan pohon aku tenang. Dia memberitahu lebih kurang kos dan memberitahu bahawa hari Khamis 12/3/2020 adalah hari pembedahan. Aku diberikan 2 hari berehat sebelum hari pembedahan.

Pada hari Rabu 11/3/2020, Dr Sim Chaw Shian memberitahu bahawa pembedahan aku adalah pertama pada hari itu dan bermula pukul 8 pagi. Seorang doktor bernama Doktor Nik Marzuki Mohammad - pakar buis juga sudah menerangkan procedure yang akan berlaku. Dr Nik Marzuki memberitahu bahawa pembedahan ini berlaku agak biasa tetapi bahawa masih ada. Kawasan muka akan dibubuh krim dan disalut dengan tisu bersama dengan tiub untuk oksigen.  Dan disebabkan saliva (air liur) manusia tidak berhenti walaupun tidak sedar maka ketakutan hanya jika air liur terlalu banyak dan menolak tiub keluar dari mulut. Tugas doktor hanya menerangkan procedure sahaja.  Aku terdengar dan beristigfar panjang.

Pagi2 esok aku sudah bersiap. Mandi dan menukar baju. Pagi itu aku memghabiskan hanya satu surah iaitu Al Mulk selepas Suboh. Pukul 8, Jururawat sudah menolak aku kedalam bilik pembedahan dan Doktor Rosliza Shamsudin memberitahu bahawa dia adalah pakar buis yang membantu untuk procedure hari itu. 

Dr Rosliza bercakap dengan aku lebih kurang 2 perkataan dan minta aku sedut perlahan, ada bau gas dan jangan takut, terus hidu dan aku mengucap tak sempat habis aku sudah melayang ke satu tempat lain.  Hajat hati ini bermimpi indah tetapi tidak mimpi yang singgah. Hanya masa berlalu dengan pantas, Aku dikejutkan pada pukul 3 petang dan diminta baring terus. 

Terimakasih doktor2 yang terlibat dalam pembedahan saya pada 12/3/2020. Juga kepada doktor Hamidun Ahmad - pakar rodiologist yang memberi report sehingga saya dibedah. Semoga semua diberkati Allah dan diberikan kesihatan yang lebih baik InshaAllah.

Selepas dibenarkan berjalan 





2 comments:

  1. Assalamualaikum tuan, tuan sihat dah ke?? Smoga tuan diberi Kesihatan yg brpanjangan amin

    ReplyDelete