Yang selalu jengok

Wednesday, November 28, 2012

Hari Aku Jadi

dulu
sekarang
Sekarang ini jangan rasa terkilan jika tiada orang yang mengucapkan Selamat Hari Jadi jika hari lahir kita sudah sampai. Jangan rasa marah jika isteri terlupa membelai kita dengan hadiah.  Jangan terkilan kalau lansung tak ada orang yang mengucapkan 'Happy Birthday' pada kita.  Jangan rasa hampa kalau orang lansung tak peduli hari jadi kita itu.  Jangan terkejut kalau yang mengucapkan tahniah datang dari orang yang tidak kita kenal.  Dunia sudah berubah dan kita kena hidup di zaman perubahan ini.  Lesen memandu juga sudah ditetapkan pada hari lahir kita.  Kita diingatkan dengan begitu.  Aku diberi penghormatan awal oleh beberapa syarikat tentang hari lahir aku ini. 

2 minggu sebelum hari ini, AIRASIA sudah mengucapkan dahulu.  Seminggu selepas itu, ETIQA juga sudah menghantar email mengucapkan tahniah.  KLM yang nampak luar negaranya pun sudah seminggu mengucapkan benda yang sama.  YAHOO juga buat benda yang sama.  TRIPADVISOR juga tidak ketinggalan.  GENI yang tak kenal aku juga sudah menghantar email.  MAYBANK juga tiba2 kenal erat dengan aku.  CELCOM juga buat yang sama dengan macam2 iklan khas untuk aku.  PUBLIC MUTUAL hantar kad dengan CEO yang tandatangan - yang ini pasti aku tak kenal.  Terimakasih pada kawan2 yang tidak lupa kerana urusan ingat2 ini diterjemah oleh sistem pada kita.

FACEBOOK memang patut kita berterimakasih pada Mark Zuckerberg kerana satu sistem ingat ini menyebabkan kita dan kawan2 tidak lupn untuk mengucapkan selamat hari jadi pada hampir setiap hari pada kawan2. Bagus kerana kita tidak lupa tapi sebenarnya kita tak guna minda secukupnya.  Kalau dulu aku boleh ingat hampir kesemua nombor telefon kawan2 sekarang  nombor sendiri juga perlu direkod dalam telefon yang sama. Kita tidak perlu berfikir untuk benda2 yang senang ini tapi berfikir pada benda yang lebih besar - ekonomi, politik, nak besarkan anak dan nak cari duit. Selamat Hari Jadi Aku yang ke 42.

No comments:

Post a Comment