Yang selalu jengok

Sunday, November 18, 2012

Masjid Beijing

Perjalanan ke Rantau Panjang, Kelantan juga perlu direkod sebagai satu perjalanan pendidikan untuk aku.  Ini perlu dikongsi kerana perjalanan ini bukan untuk menghabiskan duit membeli belah di Rantau Panjang tetapi tentang satu masjid yang perlu diwar2kan. Masjid ini terletak di 2km sebelum sampai ke Rantau Panjang dari Kota Bharu.


Masjid yang kalau nampak dari jauh seperti tokong cina disebabkan kerana kita tidak keluar melihat ke dunia luar.  Masjid Beijing ini menyerupai masjid2 yang terdapat di China dan dikatakan menyerupai Masjid Niujie di Beijing yang berusia 1000 tahun. 



Masjid ini mula dibina pada tahun 2005 dengan kos RM8.8 juta dan dirasmikan oleh Sultan Kelantan pada tahun 2009.  Aku singgah bukan sebab untuk qada' hajat sahaja, aku jenis kagum dengan pemikiran yang melampau ini dan aku selalunya meraikan sesuatu yang hebat.  Aku bawa anak2 sekitar masjid Beijing ini dan menikmati hebat kecinaan masjid ini.  Aku mahu anak2 aku tahu bahawa penduduk Islam di China itu lebih banyak dari kita di Malaysia.

No comments:

Post a Comment