Yang selalu jengok

Saturday, November 17, 2012

Kota Bharu

tempat ku lawati
Kali terakhir aku ke Kota Bharu adalah pada tahun 1994.  Kalau ke Kelantan yang akhir sekali adalah ke Tanah Merah dan Rantau Panjang sekitar tahun 1998 pada awal perkahwinan.  Perjalanan dulu aku melalui Gua Musang dari Raub melalui Kuala Lipis dan berjumpa dengan Kuala Krai.  Aku ada sepupu di Tanah Merah dan perjalanan mengenalkan isteri ke sana paling aku ingat.   Tetapi pergi ke Kota Bharu bersama isteri ini pada 11/11/12 adalah kali pertama dan setelah ada 3 cahaya mata maka Kota Bharu aku lawati lagi. 

Banyak perubahan di Kota Bharu.  Perjalanan melalui Rantau Panjang pasti akan bertemu dengan kawasan Wakaf Che Yeh.  Aku bergurau dengan isteri mungkin ini mengambil sempena Pop Yeh Yeh.  Dan perjalanan melalui Wakaf Che Yeh ini mengejutkan aku kerana bangunan2 baru yang serba moden menidakkan nama kampungan tadi.  Wisma Audit dan Bangunan Kerajaan di sekitar Wakaf Che Yeh ini mengkagumkan aku.  Bagi aku Wakaf Che Yeh adalah Putra Jaya bagi Kelantan.  Moden dan serba hebat.  Kalau aku bertanya pada yang pernah pergi ke Kota Bharu yang paling mereka ingat adalah Wakaf Che Yeh adalah pasar malam terbesar di Kota Bharu.
 
Dan kami terpesona dengan iklan2 di banner disepanjang perjalananan kami dari Wakaf Che Yeh ke Kota Bharu yang sekitar 5 km sahaja.  Setiap kedai memastikan tulisan jawi di letak tinggi dari tulisan rumi untuk memperkenalkan kedai mereka.  Kedai Buku, tayar, kedai selenggara kenderaan atau apa sahaja, tulisan jawi pasti berada di atas untuk memperkenalkan mereka.  Aku pasti orang yang membuatkan papan2 iklan seperti sudah diprogram untuk membuat tulisan jawi apabila ada tempahan.  Semua iklan memerlukan gadis2 bertudung, cukup berilmu apabila anak2 bertanya dan ibubapa boleh menerangkan.
 
Kota Bharu dulu 1994, yang aku ingat cuma ada satu pasaraya iaitu The Store sekitar Pasar Siti Khadijah.  Tetapi sekarang sekitar Pasar Siti Khadijah sahaja yang aku nampak sudah ada banyak pasaraya yang besar - Giant, The Store, KB Mall, Pelangi Mall, Pantai Timur dan Kota Seri Mutiara. 
 
2 malam di Kota Bharu tidak cukup untuk aku menjelajah sekitar Kota Bharu kerana memenuhi permintaan isteri yang memuncak untuk berbelanja.  Kota Bharu bukan lagi seperti dulu.

No comments:

Post a Comment