Yang selalu jengok

Saturday, November 17, 2012

Perjalanan ke Kota Bharu

Aku bercuti ke Kota Bharu pada 11- 13 November 2012.  Maka perjalanan dengan kenderaan ini kena dipastikan cukup bertenaga kerana mengikut google map perjalanan melalui Gerik ke Kota Bharu akan mengambil masa lebih kurang 8 jam 26 minit dari rumah aku atau 546 km.  Mengikut kiraan Fizik aku, ini bermaksud kalau pandu kereta dalam kelajuan 100 km/jam maka perjalanan sekitar 5 jam 25 minit sahaja.   Pada hari Ahad, 11 November pukul 7.30 am, bergeraklah kereta ke Kota Bharu dengan lafaz doa kenderaan.  Dengan kelajuan sekitar 150 km ph, aku memastikan di mana ada kamera AES.  Setelah di google juga aku perasan cuma ada di 1 tempat di sepanjang perjalanan aku ke Kuala Kangsar iaitu di Slim River dan  diberitahu juga ada 2 atau 3 kamera berada di jalan bandar ke Ipoh.  Maka kelajuan 150 km ph boleh diteruskan sehingga ke Kuala Kangsar.  Perjalanan tiada halangan dan tiada hujan, Alhamdullillah.  Aku sekeluarga hanya berhenti di Tapah untuk bersarapan sekitar pukul 9 pagi.  Perjalanan diteruskan ke Kota Bharu melalui Gerik.  Kami melalui Tasik Banding dan terus ke Jeli.  Jalan di sini tidak lurus dan pastikan anak2 tidur lena jika sampai ke sini kerana mereka mungkin boleh memuntahkan sesuatu bila perjalanan berputar2 memeningkan.  Bagusnya perjalanan sekitar Gerik ke Jeli ini adalah kawasan makan yang boleh didapati sepanjang perjalanan.  Mungkin tidak sehebat di lebuhraya PLUS tetapi cukup menyelamatkan.  Mata liar isteri nampak barang2 jualan di Jeli sudah terpancar dari muka.  Dari Jeli, perjalanan mengikut laluan akan menjumpai Rantau Panjang.  Memang kawasan ini menjadi tempat lawatan penting untuk isteri aku. Aku teruskan perjalanan ke Pantai Cahaya Bulan (PCB).  Homestay sudah aku tempah.  RM150 satu malam.  Sampai ke PCB sekitar jam 3 ptg dan mengikut rekod aku, anak2 sudah 2 kali tidur dan bangun untuk kami sampai ke Kota Bharu.  Viva Kota Bharu.

No comments:

Post a Comment