Yang selalu jengok

Friday, October 4, 2013

Hati Kering

Semalam bermesyuarat di Sphere, One World sebelah TV 3.  Sebuah syarikat dari Labuan OffShore berminat untuk menjual diri pada aku.  Cerita yang berbagai2.  Tentang cukai, tentang duit masuk dan keluar, tentang komisen dan tentang perempuan2 di Labuan.  Bertemu muka dengan beberapa ahli perniagaan yang berjenama Dato dan Tan Sri ini kadang2 memualkan aku.  Di lounge ketika itu berkumandang lagu2 yang tenang tetapi bagi aku tidak senang untuk bercerita. Sekali sekala datang pelayan yang blouse yang dipakai dibelah sehingga paha.  Semua orang Filipino.  Dan aku ashik tersenyum bila mereka hadir kerana yang paling muda di meja ketika itu hanya aku.  Yang lain tua liar seperti baru pertama kali keluar malam.  

Perniagaan yang satu ini seperti meletakkan semua telor dalam satu bakul.  Kalau goyang kuat pecah semuanya kata Warren Buffet.  Duit yang dimahukan mereka sekitar RM10 juta dan akan diniagakan seperti duit mereka sendiri.  Setiap keuntungan akan disalurkan balik ke syarikat aku tanpa masalah dan tiada cukai. Betul ke ini boleh berlaku.  Boleh.

Dan kami berempat hanya benar2 bercerita tentang perniagaan tidak lebih dari 5 minit.  Selain dari itu, hanya berceloteh tentang perempuan yang lebih universal dari yang di Malaysia.  Ini adalah rempah ratus bercerita, mesti pandai bercerita untuk memberi minat orang mendengar.  Bermula dengan politik, ditengah2 cerita perempuan dan di akhirnya cerita keluarga. 

Aku terasa seperti tidak berhati kering seperti mereka.  Ada yang sudah pasang 2 dan ada yang sudah bercerai 2 kali.  Aku hanya beritahu kalau nak tambah satu lagi hati kena kering dan aku tak ada ilmu hendak jadi hati kering.  Contoh yang selalu aku cerita dengan kawan, 2 isteri dan setiap isteri ada anak2.  Isteri telefon suami pada hari bukan giliran "Abang, anak sakit ni!" Si suami dengan tenang "Awak hantar kat klinik la, saya giliran rumah ni pulak".  Kalau aku, anak menangis tengah malam pun aku terjaga dan tolong dodoi anak sampai tidur dan kalau begitu bagaimana nak buat hati kering.

Lounge sudah tenang tanpa nyanyian lagi.  Aku sudah penat dan waktu sudah hampir 12 malam.  Dan aku buat2 menguap dan minta diri.

2 comments: