Yang selalu jengok

Saturday, December 20, 2014

Panas Lagi Padang Masyar Nanti



Gambar di ambil dari Hotel Abraj Janadriyah

Malam nanti adalah malam terakhir aku dan isteri di Mekah.  Setelah musim haji berakhir kami sudah berada 10 hari di sini selepas waktu wukuf.  Esok adalah 15 Ocktober 2014.  Aku berjalan2 selepas balik dari Masjidil Haram.  Aku berada di Masjidil Haram dari waktu Subuh tadi.  Sekarang sekitar pukul 8 pagi.  Sarapan sudah aku hadam bersama isteri tadi dan isteri sudah ke bilik berehat pastinya.

Aku berjalan2 sekitar hotel menjengok memastikan semua pandangan aku sudah terbungkam kemas bahawa aku pernah ke sini.  Aku berjalan dan kadang2 duduk di tepi jalan bersembang seperti ayam dan itik dengan pak cik2 tua Arab di sekitar Hotel Abraj Janadriyah.  Mereka memegang kepala aku dan kadang2 memeluk seperti ayah dan anak.  Aku kadang2 malu dengan itu.  Tapi bagi mereka ini adalah diri mereka bila menghormati orang.

Aku mencari sudut di tepi jejambat yang boleh melihat Masjidil Haram dari tempat aku duduk. Panas hari ini nampak lain dan aku melihat abu asap panas menutup cerah Masjidil Haram.  Panas ini berbeza dari biasa.  Aku bergegas ke kedai runcit dan membeli air susu mangga yang selalu aku minum.  Aku kembali ke sudut jejambat dan duduk merenung Masjidil Haram.  

"Bila balik, Haji?" seorang lelaki menegur aku.  Aku tersenyum dan berpusing memandang.  Seorang lelaki yang baru berkemas2 menepuk lantai yang berdebu.  Nampak letih lelaki tersebut, duduk melekat sebelah aku.

"Saya ke Madinah esok, saya KT 34, jamaah Haji yang masuk terus ke Mekah dan kami akan mula2 masuk ke Madinah selepas musim haji ini" Aku menerang cerita sambil tersenyum.  Dia juga membalas senyum.

"Saya menunggu balik ke Malaysia, saya KT awal2 lagi Haji".  

Aku merenung terus Masjidil Haram. "Panas lain macam hari ini Haji".  Aku suka melontar kata untuk bersembang.  Aku jadi bingung kalau duduk tak bersembang begitu.  "Habuk pasir naik boleh masuk mata Haji!" Aku menambah.  

"Masa mula2 sampai hari tu 9 Oktober hari tu, memang panas kat sini sampai saya dengar cerita ada satu Haji tu sampai terkupas kulit kaki berjalan dari Masjidil Haram hingga ke Hotel"  Saya terus bercerita. "Tapi panas berangin di sini ye Haji."

Aku menoleh ke arah Haji itu.  Dia nampak terdiam mendengar.  Aku cuba menyambung cerita "Haji datang dengan isteri ke?" Aku mula bertanya.  Haji yang seorang ini terlalu diam.  Dia terus mendiam.  Agak lama sehingga aku terus merenung Masjidil Haram cuba mengelak dari malu bersembang sendirian.  

"Haji"Aku dipanggil.  Aku berpaling dan senyum. "Sayalah orang yang terkupas kulit kaki berjalan dari Masjidil Haram ke Hotel pada hari pertama datang hari tu."

"Astagfirullahalazim, MashaAllah" Aku pohon maaf bercerita tentang diri dia.  Dia kata dia sudah faham keadaan di sini.  Orang bercerita dan kadang2 menambah dan tidak terus dari orangnya.  Aku senyum malu dengan perkataan Haji itu.

"Saya pada hari itu pakai kasut untuk Umrah Wajib dan terlupa membawa plastik untuk kasut saya. Bila keluar dari Masjidil Haram, kasut sudah tak ada dan saya sendiri duit tak bawa"  Dia menyambung bercerita dia terpaksa berjengkit2 berjalan dan bila sampai ke tempat redup dia akan berhenti mengurangkan pedih.  Bila sampai di Hotel, tapak kaki sudah hilang dan hanya berwarna kemerahan dan putih pedih.  

Sambil bercerita dia menunjukkan tapak yang licin seperti bersalut plastik.  Lansung tidak ada urat2 biasa atau riak2 tapak kaki,  Ia licin.

"Masa mula2 sampai hari tu, Mekah memang panas.  Saya datang dari Madinah ketika itu sekitar 48 celcius. Mekah mungkin sekitar itu juga pada waktu itu.  Entah apa mimpi saya boleh cakap - Panas lagi Padang Masyar nanti" Aku diam mendengar cerita Haji yang seorang ini.

"Saya datang dengan isteri.  Isteri saya ada di hospital sekarang.  Lelah.  Saya baru lepas melawat dan Alhamdulillah sudah sihat.  2 hari lagi kami akan balik ke Malaysia.  Doakan kami Haji"

Aku senyum tegang.  Ketat semacam.  InshaAllah semua selamat.   




No comments:

Post a Comment