Yang selalu jengok

Thursday, December 25, 2014

Bergurau senda di Makkah

Suasana menuju pagi di Makkah

Ada orang terlalu serius di Mekah.  Aku kadang2 takut nak bersembang dengan orang2 macam tu. Buat lawak dia tak ketawa.  Cerita sikit dia buat muncung.  Cerita banyak dia lari.  Bagi dia ini adalah lagho (buang masa).

Nabi Muhammad SAW juga bergurau.

Anas bin Malik berkata bahawa Rasulullah SAW pernah berkata kepadanya yang maksudnya:

“Wahai pemilik dua telinga.”  (HR at-Tirmidzi dan Abu Daud) – Hadith ini bertaraf sahih.

Rasulullah memanggil Anas begitu kerana Anas merupakan seorang pendengar yang baik.  Ketika itu Rasulullah sallAllahu `alaihi wasallam sedang bergurau dengan Anas.

Anas bin Malik juga berkata yang maksudnya:

“Rasulullah sallAllahu `alaihi wasallam bergaul rapat dengan kami, sehingga Baginda pernah berkata kepada adikku yang masih kecil dengan berkata:  “Wahai Abu `Umair, apakah yang sedang dilakukan oleh nughair (sejenis burung yang berparuh merah?””  (HR al-Bukhari, Muslim, Abu Daud dan at-Tirmidzi) – Hadith ini bertaraf sahih.

Abu Hurairah berkata yang maksudnya:

Para sahabat bertanya, “Wahai Rasulullah, adakah kamu bergurau dengan kami?”  Rasulullah sallAllahu `alaihi wasallam menjawab, “Aku tidak pernah berkata perihal yang tidak benar.”  (HR at-Tirmidzi) – Hadith ini bertaraf hasan.

Anas bin Malik berkata yang maksudnya:
Ada seorang lelaki meminta kepada Rasulullah sallAllahu `alaihi wasallam supaya dibawa menaiki tunggangan.  Rasulullah sallAllahu `alaihi wasallam berkata kepada lelaki itu, “Aku akan beri kamu menunggang anak unta betina.”  Lelaki itu berkata, “Wahai Rasulullah, apakah yang dapat aku lakukan dengan anak unta betina?”  Lalu dijawab oleh Rasulullah sallAllahu `alaihi wasallam, “Bukankah unta betina yang melahirkan unta yang lain?””  (HR at-Tirmidzi dan Abu Daud) – Hadith ini bertaraf sahih.

Anas bin Malik melaporkan yang maksudnya:
Ada seorang lelaki dari kampung yang bernama Zahiran.  Pada suatu hari, beliau datang menemui Rasulullah sallAllahu `alaihi wasallam dan membawa hadiah dari kampungnya.  Apabila beliau pulang, Rasulullah sallAllahu `alaihi wasallam memberi pun bekal kepadanya.  Rasulullah sallAllahu `alaihi wasallam berkata, “Zahiran adalah kampung untuk kita dan kita adalah kota untuknya.”
Kita dibolehkan bergurau senda tetapi jangan berlebih-lebihan. Kenapa? Kerana ia akan mengundang banyak ketawa. Dan banyak ketawa akan mematikan hati. Dan mungkin akan menjatuhkan maruah diri. Kata Imam Ghazali,

“Adapun berlebih-lebihan pada bergurau, maka akan mempusakai banyak tertawa. Dan banyak tertawa itu mematikan hati dan mewarisi kedengkian pada sesetengah keadaan. Dan menjatuhkan kehebatan diri dan kemuliaan. Dan apa yang terlepas dari hal-hal tersebut, maka tidak tercela, sebagaimana diriwayatkan dari Nabi S.A.W. bahawa baginda bersabda:


Maksudnya: “Sesungguhnya aku bersenda gurau dan aku tidak mengatakan, selain yang benar.” 


Pembinaan masih berterusan

Tapi yang aku nak cerita ini bukan gurauan yang dibuat2 tetapi memang takdir Allah menentukan segalanya.  Kami sebilik merancang untuk ke Masjidil Haram pada pagi itu untuk bersolat Zohor nanti.  

Semua bersiap untuk keluar dari bilik.  Sebelum keluar semua berpesan untuk tinggalkan kunci di kaunter hotel.  Semua keluar dan pergilah ke Masjidil Haram seperti biasa.  Habis solat Zohor, semua kembali ke Hotel untuk makan tengahari.

Tanpa disedari rupa2nya salah seorang dari kami masuk ke tandas dan yang terakhir keluar telah mengunci pintu macam biasa.  Terkunci di dalam bilik bermaksud tidak boleh keluar sehingga ada orang yang buka pintu.  Mungkin beberapa jam kerana yang pergi ke Masjidil Haram selalunya sekitar 1 atau 2 jam lebih awal sebelum Zohor.

Nasib menyebelahi orang yang terkunci kerana salah seorang dari kami bersolat di surau Hotel. Pintu dibuka selepas sejam ditinggalkan.  Semua ketawa kerana bukan ada sesiapa yang merancang untuk menguncikan orang tetapi takdir Allah penentu segalanya.


No comments:

Post a Comment