Yang selalu jengok

Sunday, December 21, 2014

Mencari Nikmat sakinah di Masjidil Haram

Gambar diambil dari Hotel Abraj Janadriyah.  Melalui stesyen bas dan melalui Babul Salam dan Babul Marwah.

Pergi ke Masjidil Haram setiap hari menjadi impian aku.  Apa tah lagi setiap waktu solat. Apa kita dapat kalau setiap waktu solat berimamkan Imam Masjidil Haram? Ini selalu keluar dalam persoalan benak hati setiap para Hujjaj. Aku rasa hampir pasti 100% para Hujjaj berniat seperti aku juga.

Banyak perkara yang boleh kita capai bila bersolat di Masjidil Haram dan lebih2 lagi bila musim Haji. Aku cuba istiqamah dan ini tidak tercapai dek kelemahan aku sendiri. Sewaktu awal aku tiba di Mekah, hati sudah berniat untuk setiap hari pergi ke Masjidil Haram. Jarak 800 meter dan dari pinggir hotel Abraj Janadriyah, Masjidil Haram sudah terpampan di mata. Sayup, berdebu dan panas awalnya tidak menghalang kaki aku untuk ke masjid itu. Setelah 800 meter, pintu yang aku masuk belum lagi di kira masjid kerana berada di laluan Safa dan Marwah. Jarak antara keduanya adalah 450 meter.  Ini perlu diseberangi sebelum masuk ke Masjidil Haram.

Tempat Saie ini belum dikira masjid lagi

Macam2 Arab Saudi buat untuk memastikan jemaah Haji mendapat keselesaan untuk ke Masjidil Haram,  Seusai aku tiba di Mekah perjalanan ke Masjidil Haram panas matahari tanpa lapik terus ke kepala.  Kira2 2 minggu setelah tiba, jalan ke Masjidil Haram telah dibuat lorong dan berbumbung. Di tempat itu juga disediakan kipas yang berpusing 24 jam, berlampu dan mesin air secara percuma untuk menghilangkan dahaga.

Kawan2 sebilik mungkin aku kena hormat dan tabik dengan istiqamah mereka.  Aku mengira2 mungkin tanpa hilang satu masa pun mereka tidak ke Masjid.  Aku kadang2 hanya solat Suboh di Masjidil Haram atau Maghrib dan Isyak sahaja di situ.  Selebihnya aku akan bersolat di surau hotel. Ini bagi aku kekuatan iman dan fizikal dan ditambah dengan sakinah Allah SWT.

Aku tahu bahawa musim haji ini fizikal dan rohani diri kena bersedia.  Isteri aku sudah mencadangkan sebuah 'station' basikal untuk aku menaikkan metabolisma dalam diri sebelum ke Mekah.  Seusai January 2014, basikal ini sudah ada di rumah aku.  Setiap malam untuk 2 minggu yang pertama,  basikal ini menjadi teman sebelum tidur.  Dan akhirnya basikal itu kembali keseorangan bila aku mula malas bersenam. 

Persedian diri ini bukan main2.  Kekuatan berada di Mekah, Arafah, Muzdalifah dan Mina perlukan kekuatan yang bukan biasa.  Lelah mengah atau sakit tulang boleh membantutkan pergerakan fizikal seseorang.

Hj Azman dan Hj Wan memang kuat semangat tentang kehadiran ke Masjidil Haram setiap wakku. Mereka akan pergi dan balik hampir setiap waktu kecuali Maghrib dan Isyak yang waktunya singkat di mana Maghrib pada pukul 6.15 pm dan Isyak pada pukul 7.32 pm.  Aku selalu tertanya bagaimana mereka boleh istiqamah? Ini memerlukan latihan sebelum ke Mekah lagi.  

Aku, Hj Azman dan Hj Wan
Soalan tadi masih tidak berjawab. Apa kita dapat pergi bersolat setiap waktu ke Masjidil Haram? 

Pertama mendapat pahala iktikaf.



Kedua kita dapat bersolat tahiyatul masjid.  Kalau berada di antara Safa dan Marwah masih tidak dikira di dalam masjid lagi.


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ

اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ

 .
Solat Sunat Tahiyatul Masjid ialah solat sunat mu’akkad‘selamat datang’ bagi menghormati masjid yang dilakukan sebanyak dua rakaat sebaik sahaja memasuki masjid, iaitu sebelum seseorang itu duduk atau melakukan sesuatu yang lain.
.
Sabda Rasulullah SAW: “Apabila salah seorang di antara kamu mendatangi/memasuki masjid, maka janganlah duduk sebelum mengerjakan solat dua rakaat.”(Hadis Riwayat al-Bukhari, Muslim)
.
Dalam sebuah riwayat yang lain disebutkan, “Jika salah seorang di antara kamu memasuki masjid, hendaklah dia tidak duduk hingga mengerjakan solat dua rakaat.” (Hadis Riwayat al-Bukhari)

Ketiga Solat Jenazah
Hampir setiap waktu solat jenazah dilakukan di Masjidil Haram.  Kira2 4.5 juta orang yang berada di Mekah untuk mengerjakan Haji, kematian tidak boleh dielakkan. 
Lihatlah hadis-hadis Rasulullah SAW yang disenaraikan di bawah ini tentang solat jenazah

عن أَبِي هُرَيْرَةَ  قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : { مَنْ شَهِدَ الْجِنَازَةَ حَتَّى يُصَلَّى عَلَيْهَا فَلَهُ قِيرَاطٌ وَمَنْ شَهِدَهَا حَتَّى تُدْفَنَ فَلَهُ قِيرَاطَانِ } قِيلَ وَمَا الْقِيرَاطَانِ قَالَ : " مِثْلُ الْجَبَلَيْنِ الْعَظِيمَيْنِ " مُتَّفَقٌ عَلَيْهِ
Dari Abu Hurairah RA, Rasulullah SAW bersabda ; Sesiapa yang menyaksikan jenazah serta turut serta menyembahyangkannya, maka dia mendapat 1 qhirat. Dan sesiapa menyaksikannya sehingga turut serta semasa mengkembumikannya, maka dia mendapat 2 qhirat. Lalu ditanya ; Apakah 2 qhirat itu ? Baginda menjawab : Pahala seperti 2 gunung yang besar. Muttafa'un 'alaihi.

عَنْ أَبِى هُرَيْرَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ - صلى الله عليه وسلم - قَالَ « مَنِ اتَّبَعَ جَنَازَةَ مُسْلِمٍ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا ، وَكَانَ مَعَهُ حَتَّى يُصَلَّى عَلَيْهَا ، وَيَفْرُغَ مِنْ دَفْنِهَا ، فَإِنَّهُ يَرْجِعُ مِنَ الأَجْرِ بِقِيرَاطَيْنِ ، كُلُّ قِيرَاطٍ مِثْلُ أُحُدٍ ، وَمَنْ صَلَّى عَلَيْهَا ثُمَّ رَجَعَ قَبْلَ أَنْ تُدْفَنَ فَإِنَّهُ يَرْجِعُ بِقِيرَاطٍ » . رواه اِلْبُخَارِيِّ
Dari Abu Hurairah RA bahawa Rasulullah SAW telah bersabda ; Sesiapa yang bersama (ziarah) jenazah seorang muslim dengan penuh perasaan keimanan, dia tetap ada bersama mayat sehinggalah mayat tadi disolatkan dan turut serta sehingga selesai ia dikebumikan, maka dia pulang dengan mendapat 2 qhirad. Setiap satu qhirat ganjarannya sama seperti gunung Uhud. Dan sesiapa yang solat jenazah, kemudian dia pulang tanpa menunggu sehingga mayat tersebut dikebumikan, sesungguhnya dia hanya mendapat 1 qhirat sahaja. Hadis riwayat Bukhari. 

مَنْ خَرَجَ مَعَ جَنَازَةٍ مِنْ بَيْتِهَا وَصَلَّى عَلَيْهَا ثُمَّ تَبِعَهَا حَتَّى تُدْفَنَ كَانَ لَهُ قِيرَاطَانِ مِنْ أَجْرٍ كُلُّ قِيرَاطٍ مِثْلُ أُحُدٍ وَمَنْ صَلَّى عَلَيْهَا ثُمَّ رَجَعَ كَانَ لَهُ مِنَ الأَجْرِ مِثْلُ أُحُدٍ .رواه ِمُسْلِمٍ
Sesiapa yang keluar mengiringi jenazah dan solat ke atas jenazah tersebut, kemudian dia terus mengikut jenazah tersebut sehingga ia dikebumikan, maka dia akan mendapat pahala 2 qhirat di mana setiap qhirat sama seperti gunung Uhud. Dan sesiapa yang solat ke atas jenazah, kemudian terus pulang, maka dia mendapat pahala seperti gunung Uhud (1 qhirat). Hadis riwayat Muslim.

Keempat adalah bertawaf di Kaabah, bersolat dan melihat Kaabah.  
Maksud hadis, Allah menurunkan 120 rahmat di Masjidil Haram, 60 rahmat untuk yang bertawaf, 40 rahmat untuk bersolat di Kaabah dan 20 rahmat untuk orang yang melihat Kaabah.
Ini adalah motivasi paling jelas bahawa solat di Masjidil Haram lebih utama dari di Hotel.
Waktu Dhuha 

Kelima adalah perhubungan antara insan.  Seluruh dunia berhubung di Masjidil Haram. Kita dapat berjumpa, berkenalan dan bersilaturrahim secara antarabangsa.  Aku jumpa orang Indonesia, Perancis, Korea, China, Chechen, India, Bangladesh, Amerika dan bermacam warna kulit dan bahasa. Mereka sama dengan aku Islam dan akan mengerjakan haji pada tahun ini.  
Bersama bakal Haji dari Indonesia
Muzakarah Tabung Haji mengatakan bahawa pahala solat di Tanah Haram adalah 100,000 kali lebih pahala dari solat di mana2 termaktub di seluruh Tanah Haram.  Maka solat di Hotel juga dikira mendapat pahala yang sama.  
Dan lihatlah kelebihan juga bersolat di Masjidil Haram seperti di atas.   Bawalah kebaikan berjemaah hatta bila sudah di Malaysia.  Solat tidak berjemaah di Mekah terasa sangat seperti tidak bersolat. Subhanallah ini adalah satu benda yang tidak nampak tapi tertanam erat pada para Hujjaj ketika di Mekah atau Madinah.  Solat berseorangan jarang berlaku (kecuali Qada' atau sunat) dan hati2 para Hujjaj dijentik Allah SWT untuk menurut kehendak ini.  MashaAllah.

(Penggunaan sakinah diambil dari al Qur’an surat 30:21, litaskunu ilaiha, yang artinya bahwa Tuhan menciptakan perjodohan bagi manusia agar yang satu merasa tenteram terhadap yang lain.  Dalam bahasa Arab, kata sakinah di dalamnya terkandung arti tenang, terhormat, aman, penuh kasih sayang, mantap dan memperoleh pembelaan)


No comments:

Post a Comment