Yang selalu jengok

Thursday, December 18, 2014

Bergerak ke Mina (Wajib Haji)

Malam sudah bergerak ke waktu pagi.  Aku dan isteri sampai ke Mina kira2 jam 2 pagi 10 Zulhijjah 1435.  Ihram masih dipakai dan larangan ihram masih berterusan. Aku dan isteri sudah berpisah mengikut khemah masing2.  Aku terus bergerak mengikut arahan ke arah khemah nombor 5.  Ini dinamakan kawasan untuk maktab 83. Aku menjenguk khemah dan terlihat kawan2 sebilik sudah berehat dan tidur dengan aman.  Aku mencari2 kawasan untuk tidur.  




Setiap kawasan dalam khemah sudah dipenuhi dengan bakal2 haji.  Aku berada di tempat paling sudut iaitu kawasan dimana orang akan mula2 masuk ke khemah yang besar ini.  Kawasan yang masih kosong adalah disebelah Roslan dan Wan Ikhwan.  Aku terus membuka hamparan berwarna hijau hadiah dari Pihak Jakim.  Ini akan menjadi lantai untuk aku sepanjang masa di Mina ini.  

Aku berjalan dan tiba2 tenggelam dalam kawasan untuk aku tidur. Kawasan untuk aku tidur ini seperti tenggelam di kawasan punggung ynag tidak rata.  Sakit kaki terpelecuk ketika itu terasa seperti di takik ketika main bola.  Pagi2 itu aku mengeluarkan minyak untuk berurut kaki.  

Bila2 masa nanti Subuh akan menjelma.  Subuh kira2 pukul 3.30 am di Mina.  Kira2 setengah jam aku sampai dan berada rasanya tempat tidur, Pak Cik Abdoll Hamid pula tiba dan aku pelik kerana beliau bagi aku berlepas lebih awal daripada Muzdhalifah tadi.  Satu kawasan yang seperti Arafah tadi tetapi kali ini mesti dimuatkan dengan 13 orang.  Pak Cik Abdoll Hamid terpaksa berada di tengah2 di antara kaki2 orang yang tidur. 



Tidur yang tidak berapa lena tapi terbuai kerana penat dari Arafah ke Muzdhalifah pada malam yang sama.  Subuh itu semua bangun dengan semangat yang paling baru.  Masih berihram dan menanti malam nanti untuk melontar Jamratul Aqabah dan bercukur untuk mendapat tahalul Awwal.  Ini bererti Ihram yang dipakai boleh dibuka dan larangan ihram tinggal hanya 3 sahaja iaitu bersetubuh dengan isteri, berkahwin/jadi saksi dan bersedap2 dengan isteri.

Hari itu terasa pendek kerana selepas Subuh, semua sudah kepenatan dan tidur menjadi terlalu enak untuk dilepaskan.  Aku tidur dan hanya terkejut bila makan tengahari sudah diberi kepada setiap khemah.  Aku sudah melengkapkan diri untuk mengurangkan makan di Mina ini.  Entah niat kenapa selera makan terus tertutup.  
Menunggu masa untuk bergerak
Semua solat dilakukan di Mina secara Jamak Tammam iaitu digabungkan solat zohor dan Asar dan dikerjakan sepenuhnya 4 rakaat setiap solat.  Solat Maghrib dan Isyak juga dijamak secara Tammam. Semua sudah bersedia untuk melontar selepas Jamak Maghrib dan Isyak.  Kami akan bergerak kira2 jam 8 malam dari khemah dengan bantuan petugas2 TH yang membawa sepanduk jika kami tersasar. 

Bergambar akhir sebelum membuka Ihram
Alhamdulillah perjalanan ke Jamratul Aqabah tersusun rapi walaupun 3 km jaraknya dari khemah. Tiada apa2 yang berlaku dan kami selamat sampai ke khemah kira2 jam 10.30 malam. Selepas itu semua bakal2 haji sibuk mencari orang untuk bercukur atau berngunting.  Aku dan Cikgu Azman sudah bersiap dengan hanya kain ihram yang dipakai tanpa kain atasnya.  Kami akan bercukur malam itu untuk melepaskan pakaian ihram dan larangan2 ihram selain dari yang dilarang.  

Alhamdulillah semua selesai kira2 jam 1 pagi dan penat aku hari itu terus membawa aku ke Subuh hari ke 2 di Mina.


Bermabit (bermalam) di Mina adalah satu syarat Wajib Haji. Melontar ketiga2 Jamrah (Aqabah, Wusta dan Syugra juga adalah Wajib Haji. Bagi yang mengikuti program Muassasah TH maka bermalam di Mina adalah bermalam tidur di kawasan Mina untuk 4 malam kecuali yang membuat Nafar Awal. Nafar awal hanya berada 3 malam di Mina dan melontar ketiga2 Jamrah 2 kali sahaja.

Bagi aku berada di Mina ini adalah cerita paling panjang boleh diberitahu.  Makanannya sahaja sudah boleh dibuat satu cerita.  Tandas atau tempat mandi juga boleh dicerita seperti 1001 cerita dan jualan sekitar Mina boleh mengalahkan cerita orang pergi Bandung.   Dan setiap cerita berbeza pada setiap orang kerana mengalami pengalaman yang berbeza pastinya.





Menurut bahasa Tahalul bererti ‘menjadi boleh’ atau ‘dihalalkan’. Dengan demikian Tahalul  ialah diperbolehkan, halal, keluar atau membebaskan diri daripada larangan atau pantangan Ihram dengan mencukur seluruh rambut di kepala atau menggunting sekurang-kurangnya tiga helai rambut. Bagi yang sedia botak, maka hendaklah sekadar melalukan pisau di atas kepalanya.
 .
Firman Allah SWT: “Sesungguhnya kamu tetap memasuki Masjidil Haram (pada masa ditentukan) dalam keadaan aman (menyempurnakan ibadah kamu) dengan mencukur kepala kamu dan kalau (tidak pun) menggunting sedikit rambutnya… .” (Surah Al-Fath, ayat 27)
Sudah Tahalul Awwal





No comments:

Post a Comment