Yang selalu jengok

Wednesday, December 31, 2014

Himpunan Hujjaj 1435 di Kelana Jaya

Hj Ikhwan, Aku, Hj Roslan dan Hj Aziz
Selepas habis musim haji dan seluruh Haji dan Hajjah telah berada di Malaysia, Tabung Haji (TH) akan mengadakan satu himpunan Hujjaj di tempat mana2 yang pernah mengadakan kursus Asas Haji. Aku telah dipanggil untuk ke Masjid Raja Tun Uda Klang pada 11/12/2014 hari Khamis cuti kelahiran Sultan Selangor. Tetapi aku memilih untuk ke TH Kelana pada 23/11/2014 dimana aku mengadakan Kursus Asas Haji dahulu.  Pasti beberapa orang yang aku kenal akan berada di sana. Kawan2 dari KT34 juga aku jemput untuk berjumpa yang semuanya dari Selangor.  Peluang berjumpa ini tidak boleh aku lepaskan.

Hj Shahril dan Hj Aziz dari KT34 
Himpunan ini diadakan untuk mengisi ruang para hujjaj, melihat kembali seluruh pekerjaan Haji pada 1435 dan menyorot kenangan semasa mengerjakan haji oleh para Hujjaj.  Bermula pada pukul 9 pagi dan berakhir pada 12 tengahari.  Akan dipanggil beberapa Hujjaj dan akan bercerita tentang pekerjaan haji dan pengalaman mereka.  

Majlis bermula dengan ucapan dari wakil TH dan diikuti dengan sessi menceritakan pengalaman di Mekah oleh para Hujjaj. 3 orang Hujjaj telah memberikan ucapan dan pengalaman masing2 menyorot kenangan Haji pada 1435.  Fitri yang membuat kisah di TV3 tentang 30 Haji juga salah seorang Haji pada tahun ini menjadi salah seorang pencerita pada hari itu.  Dia juga berada bersama aku di Hotel Abraj Janadriyah Mekah. Seorang dari pada Haji dan seorang dari Hajjah memberi ucapan yang amat sayu dan sebak.  Suasana pagi di TH Kelana Jaya amat berlainan kerana yang hadir mempunyai 1001 cerita yang mahu dikongsikan.  Senang air mata mengalir pada pagi itu. Perkara ini bukan boleh berulang dengan senang.  Setiap orang mempunyai cerita dan setiap orang berlainan cerita.

Aku dan Hj Aziz
Majlis berakhir dengan tazkirah oleh seorang Ustaz muda.  Bercerita tentang mengekalkan kemabruran Haji.  Apa yang patut kita kekalkan selepas kembali ke Tanah Air. Menunggu waktu solat bukan melambatkan waktu solat, merasa gundah tidak solat berjamaah dan pengisian membaca Al Quran.  Aku dan isteri sentiasa berdoa supaya kami beristiqamah.  

Nasihat aku - jangan mencari2 benda pelik bila di Mekah dan menanti benda ajaib baru iman meningkat. Beramallah kerana pekerjaan haji adalah Rukun Islam yang ke 5.



No comments:

Post a Comment