Yang selalu jengok

Wednesday, December 21, 2016

Apa lagi ada di Surabaya

Dihadapan Museum Satwa

Surabaya bagi aku adalah kota wisata (berpergian bersama2 untuk berpiknik dan bersenang2) yang terlalu besar. Terlalu banyak tempat untuk dilawati dan kemungkinan tidak boleh habis dalam masa 3 atau 4 hari.

Kami ke Malang dan ke Kota Batu. Kami melayari Jatim Park II (Jawa Timur Park II) dan telah menghabiskan sekitar separuh hari di tempat ini iaitu Batu Secret Zoo dan Museum Satwa. Di Batu Secret Zoo hanya 25% sahaja kami sudah keluar. Ia terlalu besar untuk kami habiskan. Kalau mengikut dalam wisata, kami masih tidak melempiasi Ecogreen Park atau mengikut cerita mulut ia adalah Tempat Burung2.



Bila ada Jatim Park II maka tentu ada Jatim Park I (Jawa Timur Park I). Di Jatim Park I ada Museum Tubuh dan Water park untuk bermandian. Ia juga adalah Predator Fun Park. Terdapat binatang2 buas yang kita boleh beri makan seperti buaya.

Museum Tubuh

Predator Fun Park
Jatim Park I
Water park 

Dalam sekitaran Kota Batu ini kita juga akan bertemu dengan Museum Angkut (kenderaan) yang luas. Di tempat yang sama kita sebenarnya akan berjumpa dengan Museum D'Topeng dan Runaway 27 iaitu kapal terbang yang betul Boeng 737 - 200 tahun 1985.  Kami yang berpergian di sana menghabiskan 3 jam waktu hanya di dalam Museum Angkut dan kami berlari2 anak untuk menghabiskan 3 jam itu. Selepas keluar dari Museum Angkut, kita akan bertemu dengan pasar Apong atau pasar atas air.  Boleh menempah sampan untuk berpusing sekeliling pasar itu.

Musuem D'Topeng dibuka pada 12 - 7 mlm sahaja

Pasar Apong di sebelah Museum Angkut

Setelah turun dari kawasan tinggi Kota Batu maka kita akan menemui Malang yang terdapat di situ Taman Safari Malang yang dikatakan terluas di Asia Tenggara.  Kami hanya melihat pintu depan Taman Safari kerana masa sangat mencemburui kami.  Gambar2 dari Google picture nampak memanggil kami ke sana lagi.

Taman Safari di Malang



Di bandar Surabaya ada hiburan malam yang bermula pada pukul 5 petang dan berakhir pada pukul 2 pagi iaitu Surabaya Night Carnival. Kawasan permainan anak2 untuk air bermula 5 petang dan berakhir pada pukul 8 mlm. Kami hanya berada diluar melihat2 ke dalam ketika di Surabaya.


Ini laluan untuk kanak2 sahaja


Di bandar Surabaya juga terdapat tempat2 yang boleh dilawati seperti Kebun Binatang (ada negatif review untuk Kebun Binatang atau Zoo ini). Ada water park dan lain2.



Bukan ini sahaja, sebenarnya jika kita ingin mendaki gunung maka Gunung Bromo menjadi satu tempat wisata paling utama. Ia berada sekitar 4 jam dari Bandar Surabaya melalui Surabaya - Malang - Probolinggo - Bromo.  Ia mempunyai ketinggian 7,641 dan ia adalah gunung berapi yang masih aktif. Ia baru meletus sebelum kami ke Surabaya di tengah bulan November 2016.

Pandangan cantik ini memanggil pendaki untuk ke sana

Kami sekeluarga menyimpan niat untuk ke Surabaya lagi.  Perjalanan percutian boleh dirancang dan pastikan disulam dengan pendidikan.  Perhatilah sekitar kita dan belajar dan kagum bahawa inilah milik Allah SWT dan kita hanya insan yang lemah dan menjadi hamba yang bersyukur.

No comments:

Post a Comment