Yang selalu jengok

Sunday, January 17, 2010

Berseminar


Pada 16 Januari 2010 di Dewan MBSA Kg Melayu Subang diadakan satu seminar bertajuk Memperkasakan dan Halatuju Masjid dirasmikan oleh Datuk Dr Hasan Ali. Bermula pada pukul 2.00 petang dan berakhir pada pukul 6 petang. Pembentangan seminar dilakukan oleh Ustaz Solehen Mukhyi dan Ustaz Zainuddin Zakaria. Seminar betujuan untuk memberikan garis panduan para Nazir dan AJK Masjid untuk mentadbir masjid. Satu pandangan dari Dr Hasan Ali yang boleh difikirkan kalau Siti Nurhaliza menyanyi satu dua lagu di dalam satu majlis boleh dapat sekian ribu, penceramah yang satu jam hanya dapat RM50 - RM100 selalu dihebohkan seperti Ustaz cari duit. Cuba fikirkan

2 comments:

  1. Ustaz tu kalau nak duit kena le jadi penyanyi macam Siti... ekekekekekeke...

    Anyways, memang elok le dihebohkan kalau ustaz(ah) tu yang minta bayaran. Berlainan dengan ustaz(ah)tu diberi bayaran. Rakan non-muslim di ofis pernah tanya betul atau tak penceramah yang dijemput ada kadar bayaran tertentu yang ditetapkan oleh penceramah tu sendiri. Aku jawab, sesetengah penceramah memang letakkan kadar bayaran nominal buat tampung kos perjalanannya. Dia balas kenapa badan-badan aama Islam seperti masjid dan jabatan agama tak dan juga rukun tetangga tak boleh tolong tampung kos tu sebagaimana gereja tampung kos "pendakyah" mereka sampai ke pedalaman bahkan ke luar negara?

    Dan aku teringat salah satu pegangan jemaah tabligh "jika kamu mengejar dunia, dunia akan lari meninggalkan kamu; jika kamu mengejar akhirat, dunia akan mengejar kamu."

    Jemaah tabligh tak pernah "meminta", tapi fulus selalunya ada... mampu ke luar negara lagi... Dunia mengejar mereka? Kenapa?

    ReplyDelete
  2. Betul tu. Kekadang aku terfikir pulak kerjaya menjadi penceramah ni memang boleh buat duit. Masa bulan puasa dulu, aku berjumpa satu Ustaz baru lepas berceramah lepas magrib maknanya lepas berbukala. Maka dia akan berkhutbah sehingga Isyak. Masa azan Isyak aku tengok dia dah bergegas nak bergerak, aku jumpa dia...dia kata ada satu ceramah lagi di satu tempat yg kurang2 20 - 25 masa perjalanan (maknanya lepas 4 rakaat terawih). Masa Isyaknya dan masa terawih bagi ustaz yang berkejar2 macam tu. Moralnya, ruang untuk berceramah memang besar dan boleh buat duit. Satu malam 3 ceramah - RM300.

    ReplyDelete