Yang selalu jengok

Tuesday, January 5, 2010

Cara halus dan KASAR


Ada 2 cara untuk menggalakkan manusia membuat atau berhenti dari membuat sesuatu yang buruk.

Pertama berikan sifat2 negatif atau positif tentang perkara tersebut. Kedua terus terang dengan perbuatan mahu sesuatu itu terjadi. Contoh ekonomi tidak stabil, cara pertama BNM akan menggalakkan orang menyimpan dengan iklan "mari menabung" keluar TV setiap hari. Cara kedua, BNM mengarahkan bank2 menaikkan kadar pinjaman lebih tinggi dan pendeposit juga mendapat kadar dividen lebih tinggi jika menyimpan. Jadi kedua2 cara ini dibuat dalam banyak benda.

Contoh : Rokok - iklan yang mengerikan dikotak (orang masih membeli) dan naikkan harga rokok (dan sehingga hari ini tiada bukti mengatakan kenaikan harga menyebabkan orang berhenti merokok). Akhirnya tuan punya syarikat rokok yang kaya. Maka cuba lihat dalam perkara harga gula naik. Iklan bahaya gula sudah berbunyi lama. Harga gula dinaikkan. Persoalan adakah orang akan berhenti membeli makan minum gula? Syarikat gula tersenyum - terasa segalanya manis gula.

2 comments:

  1. kalau semua org menabung, tak berbelanja - ekonomi merundum juga sbb kedai tak laku, bro

    ReplyDelete
  2. Tak la....aku ngomel pasal harga gula tu. Secara fiskalnya betul berbelanja seperti ejeksion stimulus untuk menggalakkan belanja. Tapi cuba untuk naikkan harga gula untuk tidak menyebabkan orang kencing manis tu rasanya tak berapa comel la

    ReplyDelete