Yang selalu jengok

Sunday, January 31, 2010

Kepala Terlerai


Generel Sun Zhu adalah ketua perang paling popular dinasti Ming.  Dia terkenal dengan sebuah buku iaitu "The Art of War".

Ketika General Sun Zhu mengepalai tentera di China, Pemerintah China pada masa itu terlalu kagum dengan tenteranya. Dia memerintahkan Sun Zhu supaya memberi arahan berkawad kepada gundek2 nya yang seramai 15,000 orang. General Sun Zhu memberi panduan kepada gundek2 di raja secara perlahan2 sehingga mereka faham.

Disebabkan perangai gundek yang mengada2 arahan General Sun Zhu dipermain-mainkan. General Sun Zhu terus memberi arahan kali ke2 jika yang pertama tidak difahami. Arahan tersebut hanya pusing kekanan beramai2. Kali ke3 arahan General Sun Zhu sesiapa yang tidak mengikuti arahannya akan dipancung. Kerana kedegilan perangai gundek2 yang sentiasa manja dengan raja, 2 orang gundek masih ketawa tidak mendengar arahan dan bermain di garisan. General Sun Zhu memanggil kedua2 gundek itu kehadapan lalu di Penggal kepala mereka. Apa yang berlaku seterusnya.........ARAHAN di PATUHI tanpa Engkar. Jadi berkorban sedikit untuk sebuah negara menjadi maju.  Pemerintah China itu tidak boleh mengatakan apa2 dengan tindakan General Sun Zhu.

3 comments:

  1. Bro... ada staf yang lu nak buang ke? Perlu nasihat undang-undang untuk buang orang ke? Eheks...

    ReplyDelete
  2. tak de la. aku baru balik dari alor setar buat DI. saje nak komen

    ReplyDelete
  3. Ko prosecute atau jadi panel? Jadi panel le kut?

    ReplyDelete