Yang selalu jengok

Friday, January 8, 2010

Jom Berlayar Bahtera


Kenapa yang bising2 harga gula naik. Aku mungkin mengukur sesuatu dari kaca mata aku sendiri. Pernah minggu lepas aku bertanya isteri "Harga gula naik ni? Takkan dorang tak fikir tentang masalah ekonomi dan harga gula pulak naik." Isteri kesayangan pun membalas "Kita ni kat rumah, beli sekilo tahan 2 bulan, tak terasa kot?. Aku terkejut, "Betul ke?" Isteri menambah "Macam gas kat dapur tu, 6 bulan sekali baru kita tukar, masa mula2 kita beli dulu RM14.50, lepas 6 bulan dah naik beberapa kali, awak terkejut RM18.50 sekarang dah RM28.50. Memangla terasa sebab 6 - setahun baru beli satu. Macam gula gak, kita beli bulan ni sekilo, tunggu sebulan dua nanti baru beli. Memang la terasa." Baru aku paham, yang masalah akan timbul pada pekedai2 kuih dan restoran. Aku menambah "Kalau orang jual kuih mahal kita beli benda lain la." Kadang2 selalu sangat makan kat luar sampai tak tahu harga benda2 susah jugak. Tapi macam orang belayar la di tengah2 laut tanpa kompas dan matahari. Redah dulu nanti jumpala jalan keluar.

No comments:

Post a Comment