Yang selalu jengok

Thursday, January 17, 2013

Tak Boleh Masak

Turun2 di Lapangan Terbang India di New Delhi. Aku mencari2 teksi di sekitar tempat pakir yang luas.  Ada tanda2 yang menjadi ingatan aku sehingga sekarang.  Salah satu tanda iaitu "No Cooking".  Aku tersenyum kerana ia diletakkan bersama "No Trespassing".  Kenapa tanda begitu diletakkan dikawasan pakir Lapangan Terbang Delhi menjadi persoalan.  Melihat2 kawasan yang luas begitu aku melihat beberapa orang memasang khemah sekitar tempat berumput.  Aku diberitahu mereka ini seperti orang2 nomad iaitu orang yang tidak berumah dan mereka akan berkhemah dimana2 yang mereka rasa boleh.  Tanda "No Cooking" iaitu terpaksa dinaikkan kerana penguatkuasa takut ia akan menyebabkan kebakaran yang besar atau mengganggu perjalanan kapal terbang turun dan naik.  Berbagai reaksi aku dan tersenyum berfikir sejenak.  Disebabkan banyak yang memasak disini maka tanda tersebut terpaksa dinaikkan.  Terlalu praktikal.

No comments:

Post a Comment