Yang selalu jengok

Monday, January 28, 2013

Perdana Menteri

Sekitar tahun 2002 dahulu, aku pernah mendatangi satu kursus yang dipanggi NLP atau Neuro Linguastic Programme. Kursus ini diberitahu tentang cara2 membaca gerak geri orang, mencari pembohongan dan mempamerkan kehebatan.  Selepas kursus diberitahu bahawa keyakinan diri akan meningkat tinggi, lebih bersemangat tak tentu hala dan mengenal diri sendiri dan orang lain.  Dalam separuh perjalanan kursus, moderator yang bukan hebat sangat tetapi itulah sebab dipanggil moderator kerana menguruskan perjalanan kursus NLP ini memohon jawapan dari peserta2, Apa cita2 awak? Soalan yang biasa pada budak2 sekolah tetapi ketika itu aku berumur 32 tahun.  Aku memberitahu bahawa aku ingin menjadi Perdana Menteri (PM) sebelum umur aku 40 tahun.  Ini cerita betul dan ketika itu Che Det berkuasa sebagai PM sebelum memberi peluang kepada Pak Lah menyambung cerita.  Kesemua peserta2 NLP ketawa dan moderator memberitahu apa yang kita hajati itu mestilah logik boleh dicapai, boleh dikira dan ditentukan masa dan tarikh akhirnya.  Akhirnya cita2 aku itu terkubur sebelum akhir kursus lagi.  Sebab apa aku bercerita ini kerana ketika Pak Lah naik tahta PM, menantu beliau yang berumur 33 tahun bersurah benda yang sama iaitu ingin menjadi PM sebelum umur 40 tahun dan ini disiarkan secara meluas di media2 semasa pada masa itu. Kalau tak ingat cuba rujuk nama Khairi Jamaluddin di google pasti cerita itu masih ada.  Salahkan untuk bermimpi menjadi PM.  Kalau kanak2 bercakap begitu nampak manis dan semua menyokong, tetapi kalau yang baya aku ini bersurah - nampak tak logik.  Kenapa!

No comments:

Post a Comment