Yang selalu jengok

Sunday, March 5, 2017

Korban kali ini

Semalam kami bermesyuarat.  Bercerita tentang korban pada tahun ini.  Kali ini kami membuat konsep menyimpan dan berkorban. Peserta2 korban boleh membuat pembayaran bulanan selama 6 bulan sebanyak RM100 dan bayaran terakhir akan mencukupkan. Bermula Mac sehingga Ogos 2017. Banyak orang yang mahu berkorban tetapi tidak diseru dengan betul. Ada yang berkorban dengan hanya menghantar duit melalui on-line dan mengharapkan pihak yang menerima duit itu membuatkan korban untuk mereka. 

Apa beza dengan valet doa yang dibuat oleh satu syarikat untuk dibaca di Mekah? Betul hanya yang ada duit pasti akan buat benda ini. Ustaz datang ke surau minta sumbangan korban untuk dibuat di Kemboja (luar negara) dan kita bagi duit untuk mereka buat di sana? Dan memohon supaya diberikan pahala korban. Dan ramai yang menyumbang untuk berkorban di Kemboja dan sebagainya.

Konsep valet doa itu dibuat oleh orang lain dengan tag pemasarannya "Berapa lama sudah berdoa tidak dimakbul2kan oleh Allah?".  Doa2 akan dibaca di Mekah ditempat2 yang mustajam doa. Doa yang berbayar ini sudah mendapat pelanggan yang mungkin tiada masa untuk berdoa. Doa adalah percuma dan Allah pasti makbulkan doa hambanya.  Yakinlah.

Cerita mesyuarat korban pun berakhir dan semua setuju untuk membuat banner dan menyampaikan maklumat kepada semua. 

No comments:

Post a Comment