Yang selalu jengok

Thursday, August 5, 2010

Bezakan Pandai


2 orang tukang sapu bersembang tentang kepandaian. Kenapa mereka bergaji kecil dibandingkan dengan mandur mereka yang nampaknya duduk sambil menghisap rokok menunggu kerja sapu siap.

Geram 2 orang tukang sapu menyebabkan salah seorang terus pergi bertanya pada mandur. "Kenapa awak duduk berehat tetapi dapat gaji lebih dari kami". Mandur terkejut dan menjawab bahawa dia ada kepandaian. Tukang sapu bertanya lagi apa beza kepandaian dan kebodohan.

Mandur letakkan tangannya di meja lalu meminta tukang sapu memukul dengan penyapu tangannya. Tukang sapu tanpa berlengah memukul dan mandur mengelak cepat. Mandur pun menegaskan "itulah kepandaian". Tukang sapu faham dan terus sambung menyapu dengan kawannya. Kawannya bertanya "Dah tanya mandur, apa katanya." Tukang sapu yang bertanya mandur terus berkata "Dia ada kepandaian dan kita tak ada". Dan kawannya bertanya lagi bagaimana kepandaian itu. Tukang sapu tanpa berlengah meletakkan tangannya ke muka dan menyuruh kawannya memukul. "Kau pukullah kuat2, nanti aku beritahu apa itu kepandaian."

No comments:

Post a Comment