Yang selalu jengok

Friday, August 27, 2010

Phishing Fraud


Berjaga2 sekarang dengan perkataan 'phishing' berbunyi fishing. Beberapa komplen tentang web2 bank yang di klon seperti Maybank, CIMB dan Public Bank. Modes Operandi bermula bila seseorang menerima email yang mengatakan kita kena klik dalam link yang ditambah dalam email tersebut. Bila kita klik terus masuk dalam website bank kita dan meminta kita memasukkan nama dan password. Jangan terpengaruh kerana website itu hanya sekeping iklan untuk menipu. Baru2 ini lebih hebat apabila phishing menggunakan LHDN dengan menyatakan bahawa ada lebihan. Maka kita kena masuk website yang dilinkkan dalam email tersebut. Website bank kita diletakkan dalam muka depan web tersebut untuk kita masukkan nama dan password. Setelah itu website itu akan tergantung tetapi nama dan password kita telah diketahui. Cara merompak paling mudah.

2 comments:

  1. Pertanyaan: Kalau ni berlaku, pelanggan yang tertipu tu takkan dapat ganti duit yang dah kena songlap daripada bank, kan?

    It's a caveat emptor.

    ReplyDelete
  2. Memang tak dapat kerana 'response pada penipuan' memang dah cover dalam perniagaan. Contoh orang bukan polis tapi berlagak macam polis.....lebih kurang la

    ReplyDelete