Yang selalu jengok

Wednesday, December 21, 2011

Kenali Sekolah Sekarang


sekadar hiasan

Bagaimana hendak memilih sekolah yang baik untuk anak2.  Habis aku bing, google dan yahoo mencari maklumat dan keluarlah berbagai bentuk sekolah dan boleh dipilih.  Yang terbaik adalah sekolah yang dekat dengan rumah pastinya. Aku pun cari sambil berfikir.  Satu Sekolah Berprestasi Tinggi - tanpa prejudis aku rasa seperti pakai minyak Petronas - Ron 97 berprestasi tinggi.  Dua Sekolah Kluster - mesti ada pergabungan dengan sesuatu - sukan atau musik.  Tiga Sekolah Bestari - mungkin tahun1 susah sikit hendak bezakan kepandaian kerana pemilihan terpaksa dibuat.  Empat Sekolah Wawasan - ini mesti gabung Melayu, Cina, India, Iban, Kadazan dan orang Asli. Lima Sekolah Premier - biasa yang aku tahu premier ini adalah seperti kredit kad - terpilih/tersendiri/sombong/bongkak. Enam Sekolah Pintar - saudara rapat dengan Sekolah Bestari dan sekolah ini seperti telefon pintar - canggih, beremail, selalu SMS dan belajar dengan chat sahaja.  Tujuh Sekolah Amanah - yang paling aku tidak ketahuan dan cuma boleh teka iaitu seperti unit amanah - bukan hanya mencari untung secepat mungkin tetapi berterusan.

No comments:

Post a Comment