Yang selalu jengok

Monday, October 29, 2012

Aku Bukan Haji

Eid Mubarak dan hari terakhir melontar jamrah di Mina.  Aku membantu melapah lembu 2 hari berturut2.  Jumaat dan Sabtu.  Mungkin diperiksa tahap darah dibadan ini sekarang naik tinggi kerana hari2 makan daging.  Semalam 28/10/2012 hari ke 2 Thasrik, sudah tidak ada yang membuat korban lembu dan yang peliknya mengikut ramalan Aidil Adha kali ini akan terus sejuk kerana hujan tetapi hari terus memanas semalam 2 hari untuk membantai lembu.  Aku menonton cerita "Aku bukan Haji" lakonan Ashraff Muslim, Fauziah Nawi dan Wan Hanafi Su.  Cerita tentang seorang lelaki yang mencuri duit bakal haji untuk membeli ubat buat ayah yang sakit kuat. Bakal haji itu pula meninggal dunia kerana sakit jantung disebabkan kecurian itu.  Setelah itu bapanya meninggal dan duit itu dipulangkan secara senyap dan dia setiap kali memohon ampun pada keluarga yang meninggal walaupun tiada yang memahami kerana dirahsiakan perbuatannya.  Panggilan haji oleh Wan Hanafi Su untuk menaikkan semangat tetapi buat si pencuri, Ashraff lain pula kerana ia membuatkan jalan cerita menarik kepada aku.  Duit dicuri dan bakal haji meninggal.  Aku juga cuba dekatkan tentang kes pekerja Tabung Haji yang mengambil duit dari bakal2 haji untuk menaikkan nama orang lain menggantikan nama yang didalam barisan.  Tiba2 orang yang dialihkan itu meninggal dunia!  Tidakkah ini sama dengan mencuri hak orang?

No comments:

Post a Comment