Yang selalu jengok

Wednesday, April 18, 2012

Orang yang ku pinang

Pagi2 Ahad 15/4/2012, aku bergegas ke rumah mak.  Mak memberitahu jiran dekat rumah akan melangsungkan pertunangan pada pukul 11 pagi. Hari masih 9 pagi.  Kereta bergerak perlahan ke rumah mak dan suasana masih tenang hanya dengar2 burung bersiul bernyanyi pagi.  Mak memberitahu bahawa aku akan menjadi wakil untuk meminang pada hari ini.  Wulamak, terkejut, lansung tanpa dirancang.  Mak memberitahu aku kena pegi awal ke rumah sepupu aku, Ismail kerana rombongan bertunang akan bergerak dari sana pada pukul 11 pagi. 


Di kepala aku bermacam2 cerita bermain.  Tujuan datang, duit hantaran, hadiah iringan, mas kawin, cincin tanda risik dan tunang dan berapa lama bertunang.  Ini semua perlu dibincang sebelum pergi meminang.  Sesampai aku disana, ibu lelaki, Pn Sabariah yang juga jiran aku sudah tersenyum dan mengajak aku minum pagi dahulu.  Gelabah fikiran ditutup sebentar melihat kuih2 di atas meja.  Bukan senang menjadi wakil kalau tidak bersedia.

Siapa nama bakal lelaki dan siapa nama yang dipinang?  Siapa nama ibubapa si gadis pilihan? Berapa hantaran? Berapa mas kawin? Berapa lama bertunang? Hadiah iringan ini termasuk yang akan dihantar waktu berkahwin nanti? Cincin ada berapa - risik dan tunang?  Semua ini dijawab oleh ibu lelaki.   Rasa2 sudah bersedia dengan maklumat untuk bertanya, merisik dan merasmikan pertunangan.  Sepupu aku akan membantu dan dia meminta aku berpantun kalau boleh.  Di kepala aku berbagai benda yang muncul.  Pantun atau tidak? Ini kena lihat siapa yang menerima.  Kalau mereka beria2 maka pantun akan terpancul.

Sesampai di rumah perempuan, majlis pun bermula dengan lancar.  Bapa saudara perempuan menyambut dan disambung oleh bapa perempuan sendiri.  Aku juga dibantu oleh sepupu aku, Ismail.  Tiada apa yang pelik kerana perbincangan antara orang tua keduanya sudah dibuat.  Aku hanya menyambung cerita.  Selesai dan selamat bertunang kepada Zainuddin (Atan) dan Suhaila Selamat.

No comments:

Post a Comment