Yang selalu jengok

Friday, August 5, 2011

Bazar Ramadhan 2

"Berapa harga satu ni dik".  Aku merujuk kueh yang satu ini, pau berinti kacang merah.  "70 sen bang, belilah 3 baru RM2".  Dalam hati nak makan satu sahaja."Satu je dik," Muka budak perempuan itu bertukar kelat.  "Berapa harga satu ni, bang." Ceria sambil berkata "5 RM2 je" Aku mahu satu sahaja.  "Bagi satu 40 sen kan?" Muka nampak letih. "Belilah 2 ringgit bang, senang kira" Aku senyum "Saya sorang je makan kueh keria ni". "Berapa harga pajeri ni (ini adalah makanan dan bukan kereta)" Aku bertanya macam nak beli.  Mak Cik yang sibuk macam kat Mc Donald pun menjawab sambil mulut terkumat kamit mengira duit. "3 ringgit satu plastik." Aku bertanya lagi "Berapa ketul pajeri tu" Dia tidak menjawab hanya mengangkat satu jari. OHHhhhhhhhh.  "Kak, bagi kuah je, bini saya tak makan nenas." Kak tu berhenti mengumat gamit.  "Tak jual." Aku senyum sebab kakak tu beri perhatian.  Tak kasi tak apa, aku senyum mesra. Plastik di tangan sudah penuh dengan kueh yang berbagai tetapi semua satu sahaja.  Kenapa nak marah, memang aku nak makan macam di hotel - berbagai.  Perjalanan masih jauh, barisan ke 2 di Stadium Shah Alam lebih mengiurkan.  Asap2 tiada cuma banyak belon2 bukan untuk makan.  Peluang keluar dengan anak2 ke Bazar ramadhan stadium ini terpaksa dikurangkan setelah melihat belon2 ini. Aku rasakan orang membeli makanan sama banyak dengan membeli belon kerana ia menceriakan. Dan anak2 akan rasa cool / macho bila orang tengok dorang ada belon.  Kueh sudah ada 5 jenis tetapi semua satu2 sahaja.  Lain kali aku bawa banyak syiling sebab semua pekedai hanya menggunakan Ringgit saja.  Pekedai jangan marah - aku cuba bebelanja berhikmah.

2 comments:

  1. betul la tu... beli takat yg kita rasa nak makan dan boleh habiskan saja...

    ReplyDelete
  2. Tapi taktik ni macam tak boleh jalan kalau mak cik jual kueh tak nak jual macam tu. Muka masam tak tentu hala

    ReplyDelete