Yang selalu jengok

Monday, August 22, 2011

Pukul 3

"Nak pukul 3 dah".  Sekali lagi Aqilah bisik pada aku.  Sudah masuk puluhan kali dibisik ke telinga aku.  Aku bukan tak sedar semua itu.  Waktu terus berjalan.  Sekejap lagi pasti Aqilah berbisik pada aku. Yang ini pasti datang dari ibunya yang seorang itu.  Sekejap lagi waktu Asar menjelma dan aku masih terbaring keletihan.  Membeli belah di tengah panas boleh menyebabkan otak aku kering.  Dan untuk membasahkan otak ini aku memerlukan rehat.  Datang lagi Aqilah membisik pada aku, "Nak pukul 3 dah ni" tone suara sudah tinggi.  Aku terkebil2 melihat Aqilah yang seorang ini.  Tak pernah memberi peluang untuk aku berehat.  "Kenapa?" Suara aku lebih tinggi dari Aqilah.  Berjalan perlahan Aqilah keluar bilik.  Tak lama kemudian masuk lagi Aqilah "Nak pukul 3 dah" dengan lembut.  Aku tersenyum tahu dia sedih di marah. "Kenapa pukul 3 ni Aqilah?" Aku memujuk.  Dia senyum dan menunjukkan JAM BARU di tangan.  Waktu  sekarang sudah pukul 4.45 pm dan waktu Asar sudah masuk. "Jam baru, nak pukul 3 dah" Aqilah sengih.

No comments:

Post a Comment