Yang selalu jengok

Tuesday, August 16, 2011

IBUBAPA sekarang

Sekadar hiasan
Sewaktu hendak mengambil anak dari tempat asuhan kanak2 petang semalam, aku tersenyum melihat 2 orang budak terbaring diluar perkarangan taman asuhan sambil nampak keletihan.  Puasa mungkin.  Aku menegur "Dik, terasa macam tepi pantai ye." Tanpa balasan mereka merenung aku malas.  Waktu itu sudah pukul 7.00 pm, dimana ibubapa mereka ini? Kenapa lambat tiba? Dan ini sebenarnya berlaku setiap hari cuma hari ini mereka terbaring letih dan aku menegur.  Dan selepas subuh tadi, pukul 6.28 am dari surau, aku melintas rumah asuhan itu lagi untuk ke rumah aku.  Di pintu pagar berkunci, salah seorang budak yang terbaring letih semalam sedang mencuba2 membuka pintu pusat asuhan itu.  Pusat asuhan itu hanya dibuka pada pukul 6.30 am.  Dan pagi2 tadi sewaktu hendak menghantar anak ke situ, aku bertanya perihal budak itu.  Penjaga pusat asuhan itu memberitahu budak itu yang paling awal sampai di Pusat Asuhan dan yang paling akhir diambil setiap hari.  Tak pernah rasanya aku bertembung dengan ibubapa budak tersebut.  Ini adalah masalah ekonomi sempit yang dihadapi setiap ibubapa.  Kerja terpaksa dibuat untuk mencari wang membaiyai kehidupan. Pagi terpaksa keluar awal untuk mengelak kesesakan.  Dan sebenarnya mangsa adalah anak2.  Ketika ini kehidupan keliling anak2 adalah kawan2 dan tak boleh dinafikan bahawa ini berkaitan dengan ekonomi.  Barang naik dan tangga gaji yang sekadar cukup makan pasti tidak boleh menampung satu keluarga. Suami isteri terpaksa bekerja dan kena pastikan rezeki yang diberikan kepada anak2 adalah halal.  Tiada siapa boleh membantu pada ketika ibubapa menyusun kehidupan sebegitu.  Sepanjang hari bekerja dan mengharap anak2 belajar dari dunia sendiri.

2 comments: