Yang selalu jengok

Wednesday, September 21, 2011

TALI PINGGANG BESI

Memang kali ini aku kena turun.  Budak2 asrama sudah mula bergebang ajak aku turun sama ke stadium Merdeka.  Perlawanan bola antara Sekolah St John dan Victoria Institution (VI) akan berlaku pada hari Sabtu nanti.  Fikiran muda aku tak ada lain, cuma nak memukul budak2 St John sahaja.  Darah muda mesti dilayan. Hari Sabtu pun datang.  Tali pinggang besi yang mak aku pakai sudah membelit pinggang aku.  Ini adalah senjata paling senang dibawa kemana2.  Bebudak pada tahun itu memakai kepala tali pinggang yang bermacam dan paling popular adalah berlambang tengkorak.  Baju singlet bergambar labah2 dipakai bersama dengan overcoat putih - macam pengantin.  Mata dicelak macam perempuan. 10 pagi sudah berada di Stadium Merdeka, perlawanan seperti sudah bermula.  Aku terus menyorak2 pasukan VI kerana kawan2 lebih ramai di situ dari di St John.  Aku sebenarnya tidak berapa suka menonton perlawanan bola yang jauh dari mata.  Aku keluar dari stadium dan terus ke taman berhampiran.  Tiba2 berlari seorang budak meluru pada aku dan memberi sebuah bungkusan berbalut kain putih sambil menjerit. "Bang, saya tikam sorang budak St John".  Aku terkejut dan terus berlari lintang pukang kerana jika bungkusan ini dijumpai pada aku maka aku akan menjadi tertuduh.  Berlari aku sambil membuang bungkusan kain putih menuju ke Kotaraya (tempat yang paling ceria untuk muda mudi pada tahun 1986 dulu).  Sambil berlari aku sempat membuang tali pinggang mak aku di tepi2 jalan Petaling.  Selamat aku sampai di Kotaraya dan semua berlalu macam biasa.  Apabila aku balik ke asrama, aku mendengar beberapa orang pelajar asrama telah dipukul oleh sekumpulan India di Stadium Merdeka dan kes ini menjadi kes polis. Aku bercerita ini kerana teringat tali pinggang besi mak aku kerana mak aku pernah marah kerana tali pinggangnya yang satu itu hilang dan semalam aku bersembang lama dengan emak. 

No comments:

Post a Comment