Yang selalu jengok

Monday, February 20, 2012

Syiling Baru Tutup Perniagaan

Bila pengenalan duit baru dibuat pada tahun 2012, beberapa perniagaan pasti akan tutup.  Aku teringat ketika aku berniagaan telefon awam sekitar tahun 2005/2006 dahulu.  Perniagaan yang sangat bergantung kepada duit syiling ini memang goyah apabila duit syiling bertukar.  Sistem didalam telefon tidak boleh bertukar secara otomatik bila duit syiling berubah bentuk.  Tiada kajian dibuat untuk menyelamatkan perniaggan seperti ini. 

Mesin air ini juga pasti terkena dengan sumpahan duit syiling baru ini.  Penerimaan duit baru dalam mesin2 begini tidak pernah dirancang oelh penjual mesin air ini ketika menjual.  Orang yang membeli mesin ini untuk berniaga pasti mengeluh dengan syiling baru ini.  Aku teringat kawan aku yang membeli mesin ini yang berharga RM25,000 dengan jaminan pulangan dalam masa 5 tahun.  Dan mengikut cerita kawan aku terpaksa berhenti buat perniagaan ini kerana syiling berubah.

Mesin ini juga pasti akan kena tempias duit baru.  Perubahan dalam sistem ini boleh diubah kalau ada duit.  Sistem ini direka untuk menelan segala duit syiling yang boleh diprogramkan dalam sistem.  Maksudnya kalau ada duit penukaran sistem boleh dibuat.  Sebenarnya ATM2 di bank juga mengalami kos apabila duit bertukar.  Ada ATM sehingga sekarang masih tidak menerima duit RM50 yang baru.  Sebab utama adalah bank tersebut cuba mengurangkan kos untuk mengubah program.  Aku bersimpati dengan peniaga2 yang boleh ditutup perniagaan ini dengan hanya menukar duit syiling.

2 comments:

  1. coin accepter boleh diaturtetapkan untuk menerima syiling baru.cubalah untuk pelajari cara2nya yang mudah.

    ReplyDelete
  2. Perkhidmatan Pembiayaan Le_Meridian pergi ke atas dan di luar keperluan mereka untuk membantu saya dengan pinjaman saya yang saya gunakan memperluaskan perniagaan farmasi saya, Mereka adalah permata yang ramah, profesional, dan mutlak untuk bekerja dengan. Saya akan mengesyorkan sesiapa yang mencari pinjaman untuk dihubungi. Email..lfdsloans@lemeridianfds.com Atau lfdsloans@outlook.com.WhatsApp ... + 19893943740.

    ReplyDelete