Yang selalu jengok

Monday, October 31, 2011

JOM Cuti

Kalau nak bercuti di luar negara, kita sepatutnya memilih negara yang tukaran wangnya kecil daripada kita.  Contohnya Indonesia, Thailand dan China.  Keseronokan bercuti di sana berbeza kerana duit kita lebih besar dan kita akan rasa mewah berbelanja.  Pernah aku bertanya dengan kawan2 yang becuti ke London, mereka memerlukan RM40,000 untuk 5 hari bercuti dan percutian yang tidak semewah mana kerana mereka lebih banyak berjalan kaki dan berjimat untuk makan. Hendak makan nasi beraini yang berharga 7 paun pun berfikir banyak kali dan mungkin makan sehari sekali.  Percutian di Malaysia yang dipenuhi oleh orang Eropah adalah contoh kenapa mereka memilih negara kita untuk berbelanja. 

Di Indonesia, gaji purata penjawat awam adalah 950,000 ribu rupiah atau RM320. Bayangkan bila kita kesana dengan membawa 3 juta rupiah atau RM1,000. Bila kita bercuti, kepuasan berbelanja adalah penting.  Makanan yang halal dan barangan yang murah menjadi pilihan.  Hotel yang dipilih pasti memuaskan hati dengan dipenuhi oleh sarapan dan makan malam.  Kalau di London, kemungkinan sehari sahaja kita makan di luar dan selebihnya di bilik dengan 'maggi' sahaja. 

Konsep bercuti di negara yang tukaran wang rendah adalah berbeza dengan bekerja.  Kalau menjadi seorang yang 'adventurer' dan bujang, aku mungkin sedang tersadai bekerja di Toronto, Kanada.  Di sana macam ada kempen ajak orang tinggal di sana kerana ada kajian dibuat memberitahu bahawa sekitar tahun 2050 nanti, kalau tidak ditambah manusia di Kanada, kemungkinan Kanada tidak berpenghuni.  Di Kanada , peratus pendatang lebih tinggi dari Malaysia tetapi mereka dialu2kan kerana negara mereka terlalu luas dan masih banyak belum diterokai. Tahun lepas sahaja mereka bagi 170,000 orang sebagai warganegara. 

Maka keputusan dibuat bersama2 dengan keluarga, maka cuti tahunan akan berlaku di Indonesia dan kemungkinan besar Jakarta.  Tukaran sekarang sekitar RM358 - RM365 untuk 1 juta rupiah.


No comments:

Post a Comment