Yang selalu jengok

Wednesday, November 16, 2011

Cerita sebalik Berita

Semalam Duta Canada ke Malaysia memberitahu 30 Universiti dari Canada akan datang dan mempromosi universiti masing2 kepada penduduk Malaysia.  Sekarang mengikut beliau ada 800 orang pelajar dari Malaysia belajar di Canada.  Dia juga memberitahu bahawa pelajar2 diberi peluang untuk bekerja separuh masa sehingga 20 jam seminggu atau sepenuh masa ketika cuti semester. 

Apa yang kita boleh baca dari kata2 Duta ini? Sebenarnya program untuk meningkatkan penduduk Canada yang sudah bermula lebih 10 tahun dulu masih tidak kesampaian.  Tahun lepas di Canada 170,000 orang telah diberi kewarganegaraan untuk tinggal di Canada.  Canada ketika ini mempunyai 35 juta orang dengan keluasan negara nombor 2 terbesar di dunia.  Mengikut kajian dan rahsia orang ramai, pada tahun 2050 nanti jika tidak di tambah penduduk, kemungkinan Canada akan kepupusan orang.

Di Malaysia, beberapa minggu dulu cerita tentang pelajar2 yang datang ke Malaysia sebenarnya tidak belajar tetapi mencari pekerjaan.  Kita marah dan kerajaan marah.  Banyak orang Negro di Sunway, Nilai dan Bukit Bintang.  Orang2 dari Middle East juga ramai dan menjual dadah di Malaysia - Iran. 

Perbezaan melayan pelajar di antara Canada dan Malaysia sebenarnya mempunyai takrif yang berbeza.  Peluang ini hendaklah diambil oleh pelajar2 di Malaysia kerana tukaran wang asing di Canada tinggi dari Malaysia.  Jangan takut kerana seolah2  Duta Canada itu memberitahu tak ada duit tak apa kerana kami pastikan anda semua bekerja di Canada untuk menampung hidup. Dan akhirnya jadilah warganegara kami.

No comments:

Post a Comment