Yang selalu jengok

Tuesday, November 8, 2011

Korban 06/11/11 dan Majlis Aqiqah 07/11/11

06/11/2011 - Selamat Hari Raya Aidil Adha - (raya korban)

Lembu yang dinanti hanya tiba pukul 3.15 am.  Adik lelaki yang seorang, setia menunggu kerana ditugaskan membeli lembu dan mengumpul dana.  Lembu yang dijanjikan tiba pukul 10 malam dari Sg Buaya Rawang hanya bergerak sekitar 12 malam.  Emak yang tidak cukup tidur seperti menanti sama lembu tiba.  Aku juga menunggu lembu yang sama.  Aqiqah untuk anak dibuat sehari selepas hari raya.  Hari raya Aidil Adha sudah sampai ke Subuh.  Takbir dari kaset sudah beralun dari Masjid An Nur Kg Melayu Subang.  Subuh di masjid tidak ramai mungkin kebanyakan orang penat menunggu lembu macam kami. Solat Sunat hari raya akan bermula pada pukul 8.15 am.

Khutbah Hari Raya Aidil Adha berkenaan dengan  pergorbanan dan tugas2 sebagai orang Islam. Khutbah disampaikan oleh Ustaz Azli bin Adnan tanpa memakai teks yang diberikan.  Lembu2 yang sebanyak 10 ekor akan mula disembelih pada pukul 9.30 am.  Pisau sudah diasah pada Subuh hari tadi seperti tak sabar untuk melapah lembu.  Adik aku yang masih pening menunggu lembu hanya hadir sebentar melihat lembu di Masjid kerana dia mahu berehat kerana petang nanti lembu di rumah pula akan diselesaikan dengan adik beradik sahaja.  Aku sudah berpesan dengan Hj Mesni untuk menyembelih lembu dirumah kami selepas waktu Zohor.  Aku sudah sampai ke lembu ke-3 untuk melapah.  Pinggang sudah terasa seperti berlipat.  Mungkin tunduk terlalu lama. 

Selesai 10 ekor lembu dikorbankan di Masjid An Nur.  Agihan lembu akan bermula pada bila2 masa dan pengumuman dibuat ia akan dilakukan sebelum waktu Zohor sekitar 12.45 pm.  Dan sebagai petugas aku diberi 1 kilo daging dan tulang.  Setelah itu aku bergegas pulang kerana waktu Zohor akan masuk sekitar 12.58 pm.  Mandi sekadar basah tetapi memastikan segala darah dan kekotoran hilang dari badan.  Zohor di Masjid An Nur selesai dan juadah tengahari telah siap kerana pada malam semalam sebenarnya 2 ekor lembu telah disembelih untuk Aqiqah.  Lembu yang diaqiqah ini juga menjadi makanan sepanjang hari raya ini sehingga malam sambil meraikan anak2 yatim di Masjid. Aku sempat mengambil semangkuk sup tulang dan makan tengahari itu.  Sempat juga menegur Hj Mesni mengingatkan tentang aktiviti selepas Zohor sekitar pukul 2.30 nanti.  Aku juga sempat mengambil sebekas perut lembu masak lemak untuk bagi keluarga aku rasa.

Kembali ke rumah mak aku di tempat lembu diikat.  Beberapa orang sudah bersedia untuk menjatuhkan lembu.  Adik Ipar Hanafi, Man jiran aku, Ismail sepupu dan Azuan adik Ipar.  Dan yang paling ramai adalah anak2 aku dan anak2 buah membantu menonton.  Aku masih dibilik menukar pakaian sambil melihat ke tingkap.  Hujan renyai pun turun.  Mak aku sudah memanggil nama aku dan meminta aku pastikan tukang sembelih hadir dan pastikan nama2 yang berkorban dan beraqiqah ditulis namanya dengan betul.  TIBA2 seperti kegemparan berlaku di luar.  Aku masih berada di rumah.  Tidak terasa lansung akan kegemparan tersebut.  Adik aku Zuhijjah memberitahu aku, Hanafi telah ditendang lembu.  Tergolek kesakitan di depan rumah.  Aku sudah bersedia untuk keluar tetapi tidak sempat membantu apa2. Hanafi sudah duduk di kerusi depan dengan mengurut2 betis dan lutut, kesakitan yang amat sangat nampaknya.  Lembu sudah terbaring dan terikat,  bersedia untuk disembelihkan.  Urusan mesti diteruskan.  Hj Mesni tiba selepas 3 minit sahaja aku menalifon.  Takbir dialunkan sambil Hj Mesni meletakkan parang di leher lembu.  Dan semua selesai sekitar 4.30 petang dan cantik terbahagi.  Hanafi yang ditendang lembu masih sakit terbaring di dalam rumah.  Dan petang itu juga Hanafi dibawa ke Klinik dan dix-ray tetapi tiada apa yang berlaku cuma mungkin bengkak sahaja.

Hanafi
Dan selepas waktu Isyak di masjid An Nur, makan  bersama anak2 yatim berlansung dengan hidang paling ringkas tetapi sedap.  Nasi, daging dendeng dan jelatah (timun, bawang dan nenas).  Aku sempat bungkus daging dendeng untuk keluarga aku rasa nanti.

Pukul 9.15 pm, isteri aku sudah mengajak aku balik ke rumah kerana pakaian anak2 sudah habis terpakai.  Rumah aku dan mak hanya sejauh 15 minit perjalanan sahaja.  Dan malam terus larut dengan penat dan cerita Hanafi kena tendang lembu.

07/11/2011 - Majlis Aqiqah (Nurul Ain, Najid Razzin dan Muhammad Aniq Zaheen)

Sebelum subuh Mak aku telah dikejutkan oleh jiran.  Perjalanan hari yang panjang ini pasti meletihkan tetapi menyeronokkan.  Nama aku dipanggil kerana bila2 masa Subuh akan masuk.  Dan acara memasak bermula pada pukul 7 lagi.  Bersarapan sekadar yang ada lemang, nasi impit dan rendang.  Daging dendeng yang aku bawa semalam masih ada dan sangat sedap dimakan dengan lemang.

Mak sudah memberi arahan untuk menjemput orang datang rumah dan membeli limau.  Laksa dan daud salad perlu ditambah. 

Makanan sudah masak untuk dihidangkan.  Berapa jenis? Mengikut kiraan tangan adik aku, Khairil Anwar kemungkinan 12 jenis hidangan. Aku cuba namakan satu2 - sup tulang, daging dendeng, kari daging, laksa, nasi impit, ikan masak tauchu, nasi tomato, nasi putih, bubur kacang, kek 3 jenis, pulut kuning dan ulam kerabu.  Belum lagi dikira dengan karipap dan kerepek. 

Majlis berjalan lancar dengan iringan berzanji dan memotong rambut anak yang diraikan.  Dan majlis bergerak dari 1.30 pm selepas Zohor sehingga pukul 6.20 pm. Dan Hanafi masih sakit terbaring dirumah.  Penutupan majlis hari itu sekitar 9.00 malam adalah memastikan semua peralatan masak dan pingan mangkuk habis dicuci.  Aku bekerja esoknya dan keletihan mesti dibalas selepas ini. 

Ahli2 berzanji
10.30 malam sampai di rumah dan dengan keletihan dan hujan renyai2 hadir, aku terpaksa pula mendukung seorang2 anak untuk kebilik.  Perjalanan 15 minit ini membuat mereka terus lena penat bermain.  Termengah2 mendokong dan peluh mengalir bersama hujan malam ini. Dan tidurlah semua dengan tenang.  Aku penat tak boleh tidur, menonton TV melayan cerita kelantan "Sorok Bau Budu".  Dan teringat Hanafi yang sekitar 8.00 mlm tadi minta untuk ke Hospital kerana kaki bengkak itu terus sakit.  Dan waktu melepasi 12 mlm dan mata terus terlelap penat.  Selamat Hari Raya Aidil Adha.

yang diraikan
(diberitahu pagi 08/11/2011, Hanafi telah ditahan di Hospital Sg Buloh kerana kaki yang ditendang lembu mungkin patah)



No comments:

Post a Comment