Yang selalu jengok

Tuesday, November 15, 2011

Nak jadi Jutawan sangat!!!!

Sekadar hiasan
Apa yang lebih penting bila berniaga? Produk atau layanan.  Dia mengambil contoh Mc D.  Bagaimana jualan harian mereka? Tinggi dan membanggakan.  Adakah produk atau layanan yang maha hebat menyebabkan mereka di situ.  Bukan.  Layanan paling cikai.  Berdiri di kaunter, bayar, tunggu sambil berdiri dan duduk makan.  Kalau nak sos sila ke sudut satu lagi.  Straw air pun kena cari sendiri.  Layanan tiada kata dia.  Aku mengiakan.  Produknya di banding dengan burger tepi jalan - mana lebih sedap? Aku menjawab yang di tepi jalan lebih sedap kerana ingin meraikan persoalan.  Nah, kata dia - aku sendiri menjawab maka betul produk dan layanan tidak penting.

Dia sambung lagi.  Sebab apa Mc D membuat duit sekian banyak adalah kerana sistem yang betul. Sistem Franchise yang betul maka Mc D mendapat untung yang luar biasa.  Aku cuba menjentik pemikiran tentang rugi benar kalau budak2 belajar di universiti tentang 'marketing mix' iaitu 4P yang penting untuk berniaga - Produk, Promosi, 'Price' dan 'Place'.  Dia terus mengatakan itu hanya mitos sahaja.  Yang paling penting adalah sistem yang betul untuk berniaga.

Rangkaian atau  'network' paling penting dalam hidup kata dia.  Kita ada networking baru kita kahwin.  Adik beradik, saudara mara, ipar duai dan mak cik pak cik adalah satu rangkaian yang besar untuk berniaga.  Rangkaian ini akan menjadikan kita jutawan. Jeng jeng jeng......aku sudah menulis benda yang sama beberapa kali dalam blog ini.  Siapakah orang yang akan memastikan kita jutawan kalau orang bawah tidak membeli barangan yang kita jual.  Skim cepat kaya diharamkan bukan sebab tak boleh jadi jutawan nanti BNM marah tetapi kerana kita orang biasa tidak dibenarkan menerima deposit.  Maka produk adalah paling penting.

Aku duk fikir2 rangkaian bawah aku ini, sila rujuk http://www.geni.com/ rasa2 aku boleh jadi jutawan rangkaian tapi hendak memaksa dorang bagi duit kat aku rasa2 dorang kena fikir banyak kali.  Aku terkesima dengan ayat menjadi jutawan dalam masa setahun dengan hanya mementingkan sistem.  Sistem sebenarnya tidak berjalan kalau tiada yang membeli.  Franchise Mc D berjaya disebabkan produk yang dijual memberikan satu branding pada yang makan.  'Lifestyle' atau gaya hidup yang dijual adalah produk yang lebih kukuh untuk dipamir jualkan.  Kita cepat terpengaruh dengan berbagai cerita jutawan sedangkan kalau difikirkan setiap kali ekonomi merundum, skim inilah paling cepat datang menyelinap dan mengambil duit orang tanpa disedari.  Aku suka mendengar dan berbahas sampai kecewa.  Dan akhirnya sila cari orang lain. 



No comments:

Post a Comment