Yang selalu jengok

Thursday, January 12, 2012

Kena Block

Meningkatkan ahli dalam politik sebenarnya tidak mencapai hasrat kegunaan ekonomi penuh.  Semua yang masuk politik menggunakan talian ini untuk mendapatkan sesuatu.  Ini boleh dibuktikan dengan kehidupan berekonomi manusia.  Semua orang yang hidup perlukan duit untuk bergerak.  Minyak untuk kereta, duit untuk makan, minum, sewa, bayar kereta, bayar rumah, hutang ah long, beli baju dan macam2.  Maka pekerja politik memerlukan ini semua - benda yang sama untuk memenuhi kehidupan.

Sesiapa yang masuk politik tetapi sudah cukup ekonomi dharuriahnya, selesanya, kemewahannya mungkin masuk politik kerana kesedaran untuk menukar sesuatu yang tidak elok kepada elok.  Ini juga boleh dibuktikan dengan tidak menerima apa2 dari kerajaan, tidak meminta2, asal ada program mungkin dia yang dermakan duit sendiri.  Suruh bagi duit buat jambatan, dia akan menghulur dulu untuk memastikan jambatan dibuat.

Mengikut rekod, Obama mempunyai pekerja tetap politik tidak lebih dari 100,000 orang.  Bagaimana orang marhein di Amerika melihat pekerja2 politik ini?  Mereka melihat orang yang akan menghabiskan duit rakyat, tidak buat apa2, hanya tahu berpolitik tetapi tidak meningkatkan ekonomi dan hanya cari pelobi untuk mendapat duit.

Berapa banyak ahli UMNO? Diberitahu dimana2 sekitar 3 juta orang.  Kalau dalam satu bahagian itu, ketua bahagian, ketua pemuda, puteri, wanita dan secara ekonominya mereka memerlukan sesuatu untuk hidup.  Maka bagaimana mereka mendapat kewangan mereka.  Inilah yang dinamakan kebocoran ekonomi dimana mereka memerlukan konsentrasi dalam politik dan tidak bekerja.  Maka dilantik menjadi pengarah dimana2 untuk membantu mereka menghadapi kehidupan.  Salahkan mereka komited dan memerlukan duit untuk hidup.  Tetapi mana letaknya perasaan jika ketua bahagian dilantik sebagai ketua kampung sahaja tanpa projek disisi.  Maka ketamakan berlaku.

Kematangan berpolitik dan berekonomi perlu dibezakan dan Malaysia sepatutnya bergerak ke arah membina ekonomi diri sendiri.  Pekerja politik adalah seperti berpersatuan. Presiden kelab konda kondi dan hanya mahu jadi presiden kelab sahaja maka mana duit yang akan masuk kalau tidak meminta2. 


No comments:

Post a Comment